اجتماعی

وقوع پدیده نادر خورشیدگرفتگی کامل همزمان با رصد هلال ماه شوال

گمانه زنی ها درباره علت خورشیدگرفتگی کامل در روز دوشنبه آینده همزمان با رؤیت هلال عید فطر 2024 در برخی کشورها، بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشته است.

میدل ایست نیوز:  محمد شوکت عوده، یکی از اعضای اتحادیه و مدیر مرکز بین المللی نجوم، برای توضیح  و شفاف سازی جزئیات و گمانه زنی ها درباره پدیده نادر خورشیدگرفتگی همزمان با موقع استهلال ماه شوال در روز سه شنبه آتی، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس( X) نوشت: آسمان روز دوشنبه 8 آوریل شاهد خورشید گرفتگی کامل خواهد بود اما این خورشید گرفتگی از کشورهای عربی قابل رویت نیست و کسوف کامل  فقط از مناطقی در امریکا، مکزیک، کانادا، اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام قابل مشاهده خواهد بود.

به گزارش الفرات، وی درباره هیاهوی ایجاد شده درباره این پدیده نادر تصریح کرد: دلیل این هیاهو و غوغا این است که این پدیده از بسیاری از شهرهای بزرگ امریکا قابل مشاهده خواهد بود و به همین دلیل اقبال رسانه ای زیادی بویژه از جانب خود رسانه های امریکا به آن وجود دارد در حالی که بسیاری از رسانه ها بدون هیچ توجیهی قصد دارند این هیاهو و تبلیغات را به منطقه ما نیز منتقل کنند.

این عضو اتحادیه بین المللی نجوم خاطر نشان کرد: طولانی ترین مدت این خورشیدگرفتگی 4 دقیقه و 28 ثانیه است که در واقع یک  مدت زمان استثنایی به حساب نمی آید و ما پیشتر  کسوف کامل به مدت بیش از هفت دقیقه را نیز داشته ایم.

با این حال، وی تاکید کرد که آنچه که این خورشیدگرفتگی را متمایز می کند این است که سیاره های زهره و مشتری را می توان در طول خورشید گرفتگی کامل مشاهده کرد و مزیت واقعی آن این است که امکان دیدن  ستاره دنباله دار موسوم به (12P/Pons-Brooks) که یکی از درخشان ترین ستاره های دنباله دار است، در طول این پدیده وجود دارد.

گفتنی است پدیده خورشیدگرفتگی کامل که قرار است در هشتم آوریل اتفاق افتد، در واقع آخرین بار در سال 1970 در امریکای شمالی اتفاق افتاده و  در سال  2078  نیز تکرار خواهد شد و به همین دلیل می توان گفت که این پدیده هر 54 سال یک بار تکرار می شود.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا