اجتماعیسیاسی

پرونده های ناپدید شدن قهری، حقوق بشر و آزادی بیان در دستور کار پارلمان عراق

کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق از ارجاع قانون ناپدید شدن قهری به دولت و تصویب قریب الوقوع قانون آزادی بیان خبر داد.

میدل ایست نیوز: ارشد الصالحی رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق گفت پرونده حقوق بشر حساس و پرمخاطره است و به غیر از کمیسیون مذکور، سازمان های مدنی، کمیساریای حقوق بشر، مدیران حقوق بشر در وزارت کشور، دفاع، خارجه و دادگستری درگیر پرونده های حقوق بشر هستند.

به گزارش «الصباح» الصالحی افزود که به وجود پیشنهادهایی در خصوص تبدیل دفاتر حقوق بشر در تمامی وازرتخانه ها به ادارت کل اشاره کرد.

وی تصریح کرد به طور کلی حقوق بشر در عراق در بخش های آموزش، مسکن و بهداشت نقض شده است؛ علاوه بر این ازدحام 300 درصدی زندان ها به گفته وزیر دادگستری عراق، از موارد نقض قواعد حقوق بشر در کشور به شمار می آید.

رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق درباره برخی قوانین گفت قانون ناپدیدشدن قهری بنا به درخواست گروه های سیاسی به دولت ارجاع داده شد و برخی پرونده ها از جمله پرونده کمیساریای حقوق بشر  آماده هستند و تنها مصاحبه با متقاضیان فعالیت در این بخش باقی مانده که پس از عید فطر انجام می شود.

الصالحی گفت: می خواهم پیام اطمینانی به کسانی بدهم که از قانون آزادی بیان که در کمیته حقوق بشر بر سر آن توافق شده، بیم دارند؛ این قانونی است که به خواسته های سازمان های مدنی پاسخ می دهد.

وی افزود اجازه بستن دهان ها را نخواهیم داد و با برگزاری نشستی از همه نهادهای مدنی دعوت می کنیم که در جریان این قانون قرار بگیرند.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا