اقتصادیخبر اولسیاسی

بغداد در حال احیای خط لوله جدیدی برای صادرات نفت از طریق ترکیه

وزارت نفت عراق قصد دارد خط لوله کرکوک به بندر جیهان ترکیه را که جایگزین خط لوله اقلیم کردستان می شود، راه اندازی کند.

میدل ایست نیوز: وزارت نفت عراق روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد خط لوله کرکوک به بندر جیهان ترکیه را راه اندازی کند.

به گزارش «رويترز» این خط جایگزین خط اقلیم کردستان به جیهان خواهد شد که بیش از یک سال است که متوقف شده و ممکن است این اقدام، خشم مقامات کرد و شرکت های عامل در اقلیم کردستان را به همراه داشته باشد.

باسم محمد، معاون وزیر نفت عراق به رویترز گفت که بغداد در راستای اصلاح خط لوله ای اقدام خواهد کرد که می تواند روزانه 350 هزار بشکه نفت را به ترکیه صادر کند.

محمد با اشاره به تکمیل تعمیرات، ایستگاه پمپاژ اصلی و امکانات ذخیره سازی، گفت که احتمالا این خط از اواخر ماه جاری بهره برداری شود.

از طرفی دیگر 3 منبع در شرکت نفت شمال گفتند که پمپاژ آزمایشی نفت خام برای اطمینان از خط لوله در اراضی عراق از اوایل هفته آغاز شده است.

این منابع افزودند که کادر فنی عراق، به سرعت، تعمیر بخش های آسیب دیده از این خط که از صلاح الدین و نینوا عبور می کند، را انجام دادند.

رویترز نوشت که دولت عراق با شرکت های نفتی عامل در اقلیم کردستان برای فروش نفت از طریق این خط لوله جدید مذاکره خواهد کرد.

دو مسئول نفتی در عراق و یک مشاور دولتی در حوزه انرژی گفتند که بغداد با درخواست کردها برای پرداخت عوارض عبور به میزان 6 دلار در هر بشکه به شرکت نفت «روسنفت» روسیه که مالک بخشی از خط لوله است، مخالفت کرد.

بهجت احمد، مشاور حوزه انرژی در اقلیم کردستان عراق نیز گفت که مقامات وزارت نفت عراق به تیم مذاکره کننده کردها گفتند که توافق میان اقلیم کردستان و این شرکت روسیه را غیرقانونی و نقض قوانین جاری عراق می دانند.

بسته شدن خط لوله ترکیه باعث از دست رفتن میلیاردها دلار درآمد برای بغداد و اربیل و شرکت های ذیربط شده است.

یکی از موانع اصلی برای از سرگیری تولیدات نفت، هزینه های تولید نفت در قراردادهای اقلیم کردستان عراق است.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق این هزینه را در دسامبر گذشته حدود 21 دلار در هر بشکه برآورد کرد در حالی که این مبلغ در سایر مناطق عراق تنها 8 دلار است.

در همین ارتباط حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق تاکید کرد: ما به دنبال تسریع حل مسئله هزینه ها و ازسرگیری صادرات در اسرع وقت هستیم و وزارت نفت امیدوار است قراردادهای امضا شده بین دولت اقلیم کردستان عراق و شرکت های بین المللی اصلاح شود.

گفتنی است ترکیه پس از آنکه دادگاه داوری دستور داد 1.5 میلیارد دلار به عنوان غرامت به عراق برای انتقال نفت از طریق بندر جیهان بدون اخذ موافقت دولت مرکزی بغداد، پرداخت کند، صادرات نفت از این خط لوله را متوقف کرد.

این در حالی است که آنکارا ادعا کرده است این خط لوله به خاطر تعمیرات بسته شده بود و در ماه اکتبر آماده از سرگیری فعالیت بوده است و همه چیز برای فرآیند از سرگیری به طرف عراقی مربوط است.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه قرار است ماه آینده به بغداد سفر کند که این امر می تواند به حل مشکلات دیگر از جمله جریمه کمک کند.

منبع
شفق نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا