خبر اولسیاسی

منابع مصری و عبری خبر دادند:
پیشرفت در مذاکرات قاهره با فشار امریکا بر رژیم صهیونیستی

کانال خبری قاهره مصر به نقل از یک منبع بلندپایه مصری اعلام کرد که مذاکرات جاری در قاهره برای دستیابی به توافق آتش بس در غزه «پیشرفت قابل توجهی» داشته است.

میدل ایست نیوز: کانال خبری قاهره مصر به نقل از یک منبع بلندپایه مصری اعلام کرد که مذاکرات جاری در قاهره برای دستیابی به توافق آتش بس در غزه «پیشرفت قابل توجهی» داشته است.

به گزارش «الجزیره» این منبع در بامداد روز دوشنبه با بیان اینکه «در مذاکرات و توافق بر روی محورهای اساسی بین همه طرف‌ها پیشرفت وجود دارد»، گفت: «دور مذاکرات در قاهره شاهد پیشرفت‌های بزرگی در نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها است».

این کانال مصری اشاره کرد که هیئت‌های جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و قطر، قاهره را ترک کرده و ظرف دو روز آینده برای تکمیل توافق نهایی بازخواهند گشت و هیئت‌های صهیونیست و امریکایی نیز تا ساعاتی دیگر پایتخت مصر را ترک خواهند کرد.

وی افزود: رایزنی ها در 48 ساعت آینده ادامه خواهد داشت.

رادیو و تلویزیون رسمی رژیم صهیونیستی نیز تایید کرد که همه طرف ها نسبت به قبل انعطاف بیشتری در مذاکرات نشان می دهند.

این رسانه توضیح داد که ایالات متحده بر همه طرف‌ها از جمله رژیم صهیونیستی فشار می‌آورد و به نقل از یک مقام امریکایی گفت که دستیابی به توافق نزدیک‌تر از همیشه است.

پیشنهاد امریکا

شبکه 12 رژیم صهیونیستی به نوبه خود به نقل از منابعی اعلام کرد که انتظار دارد واشنگتن پیشنهادی را برای حل گره اصلی مذاکرات مربوط به بازگشت آوارگان به شمال غزه ارائه کند.

این منابع اشاره کردند که پیشنهاد واشنگتن ممکن است شامل بازگشت همه ساکنان به شمال غزه باشد و این منابع انتظار انعطاف پذیری رژیم صهیونیستی در برخورد با این موضوع را داشتند.

روزنامه «هاآرتص» نیز به نقل از یک منبع در رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دخالت جدی امریکا و فشاری که این کشور اعمال می کند می تواند مذاکرات را از بن بست خارج کند.

این منبع افزود که انتظار می‌رود ایالات متحده پیشنهاد جدیدی در مورد معامله تبادل اسیران ارائه کند که مستلزم امتیازات بزرگ تل آویو و حماس است.

جنبش حماس به نوبه خود در بیانیه‌ای دیروز یکشنبه بر پایبندی خود به خواسته‌های طبیعی ملی خود و اشتیاق خود برای دستیابی به توافقی برای توقف کامل تجاوز تأکید کرد.

یک منبع آگاه به «الجزیره» گفت که حماس همچنان به مواضع خود که در 14 ماه گذشته به میانجیگران ارائه کرده است، پایبند است.

این موضع مبتنی بر آتش بس دائمی، خروج نیروهای اشغالگر از غزه، بازگشت آوارگان به محل سکونت خود، آزادی رفت و آمد مردم، افزایش امدادرسانی، و یک معامله جدی برای تبادل زندانیان است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا