اقتصادیسیاسی

بیانیه مشترک کشورهای شورای همکاری و آسیای میانه درباره تقویت همکاری‌ها

وزرای شرکت کننده در دومین نشست گفت‌وگوهای راهبردی کشورهای شورای همکاری و آسیای میانه، بر گسترش همکاری در زمینه‌های گوناگون و تلاش برای برقراری آتش بس فوری غزه تأکید کردند.

میدل ایست نیوز: شرکت کنندگان در نشست گفت‌وگوهای راهبردی شورای همکاری و کشورهای آسیای میانه، در تاشکند پایتخت ازبکستان، ضمن گفت و گو و تبادل نظر درباره مسائل منطقه ای و بین المللی، بر لزوم هماهنگی مواضع از طریق ساز و کار گفت و گوهای راهبردی تاکید کردند.

به گزارش «الخلیج آنلاین»، شرکت کنندگان بر تقویت همکاری های دوجانبه و لزوم اتخاذ موضع قاطع جامعه بین المللی برای برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزه تاکید و در بیانیه مشترک آمادگی خود را برای اطمینان از عملکرد منظم این «تریبون گفت‌وگو» اعلام کردند.

بر اساس بیانیه دبیرخانه شورای همکاری، وزیران شرکت‌کننده در این نشست بر ضرورت تقویت مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری بین دو منطقه و اهمیت همکاری برای تضمین پایداری زنجیره تامین، اتصال وسایل حمل و نقل و ترانزیت، امنیت غذایی، انرژی و آب تاکید کردند.

شرکت‌کنندگان همچنین بر وجود نیاز به سازوکارهای موثر برای همکاری در زمینه‌های ارتباطات و حمل و نقل، زیرساخت‌ها، نوآوری، هوش مصنوعی، اقتصاد سبز، دیجیتالی شدن، کشاورزی هوشمند، نانو و زیست‌فناوری مطابق با برنامه اقدام مشترک شورای همکاری و آسیای میانه، لزوم افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های صنعت فناوری اطلاعات و حوزه‌های بهداشت و درمان و مقابله با خطرات متوجه بشریت تاکید کردند.

وزیران حاضر در این نشست بر ترویج گردشگری و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های آن، همکاری در عرصه‌های آموزش عالی، تحقیقات و آموزش و تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های فرهنگی و بشردوستانه تاکید کردند.

این نشست به ریاست شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، بختیار سعیدوف وزیر خارجه ازبکستان به عنوان رئیس دوره کنونی اجلاس و با حضور وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری و کشورهای آسیای میانه و همچنین جاسم محمد البدیوی، دبیرکل شورای همکاری برگزار شد.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا