خبر اولسیاسی

السودانی:
داشتن روابط دوستانه با ایران و امریکا امتیاز عراق است

نخست وزیر عراق گفت که روابط همزمان با ایران و امریکا امتیازی برای عراق است و می‌توان از آن برای کاهش تنش استفاده کرد و این چیزی است که در همه بحران‌های منطقه رخ داده است.

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی با اشاره به کار بر روی مطالعه ای برای تاسیس اداره امور مهاجران، از امضای قراردادهایی با شرکت توتال در قالب دور پنجم طرح‌ها و افزایش تلاش‌های ملی در این زمینه با هدف دستیابی عراق به خودکفایی در زمینه گاز خبر داد و تاکید کرد دو طرح «جاده توسعه» و «بندر فاو» عراق جدیدی ایجاد خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، دفتر نخست وزیری عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، محمد شیاع السودانی در حاشیه سفر رسمی خود به واشنگتن پایتخت امریکا و دیگر ایالت‌های این کشور و دیدار با اقلیت عراقی ساکن امریکا، ضمن ابراز افتخار و قدردانی از اعضای جامعه عراقی در این کشور و سایر نقاط جهان تاکید کرد: عراق متعلق به همه مردم عراق است و این کشور به تخصص، تجارب، فرصت‌ها و ابتکارات شخصیت‌های عراقی مقیم امریکا نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: به منظور برقرای ارتباط موثر و فعال با جامعه عراقی خارج از کشور، در حال مطالعه و کار بر روی تاسیس اداره‌ای برای امور مهاجرین و استفاده از توانمندی‌های آنان به دور از هرگونه سهم‌بندی هستیم.

نخست وزیر عراق هدف از سفر خود به امریکا را شفاف سازی دیدگاه‌های کشورش در خصوص روابط با امریکا دانست و تاکید کرد واشنگتن به عراق اولویت هایی در معافیت گمرکی اعطا کرده است و تفاهم‌نامه‌ای هم با موسسات مالی به ارزش 5 میلیارد دلار امضا کرده است که در چارچوب توافقنامه چارچوب استراتژیک هنوز فعال نشده است.

السودانی گفت که عراق پروژه‌های پالایشگاهی مهمی را اجرا کرده و سال 2024 آخرین سال واردات مشتقات نفتی در کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد: عراق امروز با عراق سال 2014 بسیار متفاوت است چرا که داعش دیگر تهدیدی برای عراق نیست و ما می‌خواهیم پس از پیروزی بر داعش به مانند کشورهای منطقه به سمت روابط دوجانبه از جمله روابط امنیتی با کشورهای ائتلاف بین‌المللی برویم.

السودانی گفت که روابط همزمان با ایران و امریکا امتیازی برای عراق است و می‌توان از آن برای کاهش تنش استفاده کرد و این چیزی است که در همه بحران‌های منطقه رخ داده است.

نخست وزیر عراق در ادامه تاکید کرد عراق امروز شاهد بهبود بی‌سابقه ثبات و امنیت و توسعه واقعی و ارائه خدمات ملموس در تمامی نقاط کشور است

وی با بیان اینکه جاده توسعه و پروژه بندر فاو می تواند چهره عراق را دگرگون و عراق جدیدی ایجاد کند؛ خاطر نشان کرد: جاده توسعه کم‌هزینه‌ترین و سریع‌ترین پروژه حمل و نقل کالاست و به زودی تفاهماتی درباره آن در سفر رئیس جمهور ترکیه به امضا خواهد رسید.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا