خبر اولسیاسی

السودانی: عراق را از کانون تنش‌ها و درگیری‌ها دور نگه می‌داریم

نخست وزیر عراق با تاکید بر تلاش برای دور نگه داشتن کشورش از کانون‌های درگیری و تشدید تنش‌ها در منطقه، از ایجاد یک سکوی ثابت برای واردات گاز مایع خبر داد.

میدل ایست نیوز: نخست وزیر عراق با اشاره به  گام‌های مهم دولت این کشور در زمینه اصلاحات اقتصادی و تاکید بر اینکه طبق اعلام وزارت خزانه داری امریکا 80 درصد از نقل و انتقالات مالی بر اساس استانداردهای بین المللی پیش می رود، تصریح کرد عراق برای نخستین بار به سمت ایجاد یک سکوی ثابت برای واردات و دریافت گاز مایع حرکت می کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق(واع) محمد شیاع السودانی  در دیدار با سران و نمایندگان شرکت های امریکایی در واشنگتن، در مراسم امضای تعدادی از یادداشت تفاهم ها بین وزارتخانه های برق و نفت و صندوق توسعه عراق با موسسات و شرکت های امریکایی و همچنین توافقنامه های بخش خصوصی عراق و شرکت های امریکایی در زمینه های انرژی و صنعت داروسازی شرکت و از امضای این تفاهم نامه حمایت کرد.

نخست وزیر عراق در این دیدار گفت: حاصل گفت‌وگوها و تفاهمات با طرف امریکایی، ضرورت تداوم توسعه روابط دوجانبه در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی بود و ما با طرف امریکایی توافق کردیم افزون بر تقویت روابط، بخش خصوصی را نیز  به تحرک واداریم و از کار و فعالیت  شرکت های امریکایی در عراق حمایت کنیم.

السودانی خاطر نشان کرد: ما با وجود چالش های موجود در منطقه شاهد ثبات قابل توجهی در عراق هستیم و تلاش می کنیم تا آن را از کانون های درگیری و تشدید تنش ها دور کنیم.

وی تاکید کرد: دولت در اصلاحات اقتصادی و اجرای پروژه های بزرگ که به حل مشکلات کمک می کند؛ گام های مهمی برداشته است و قانونی را به مجلس ارائه کرده‌ایم که به چالش‌های پیش روی بخش خصوصی و برطرف کردن آنها  می پردازد.

نخست وزیر عراق در این دیدار تاکید کرد: براساس اعلام وزارت خزانه داری امریکا، 80 درصد نقل و انتقالات مالی ما  مطابق با استانداردهای بین المللی است و ما در تلاش هستیم تا درصد باقی مانده را تکمیل کنیم ضمن آنکه  ما حساب یکپارچه خزانه داری و سیستم بانکی یکپارچه را تکمیل و دستگاه‌های پرداخت‌های الکترونیکی و دریافت عوارض و اصلاحات گمرکی را نوسازی کرده ایم و  به سمت و سوی درستی در حرکت هستیم.

السودانی اعلام کرد: حمایت ما از بخش خصوصی رویکردی است که با جدیت آن را دنبال می کنیم و برای اولین بار تضمین های دولتی برای حمایت از پروژه‌ها را به این بخش داده‌ایم و در همین رابطه صندوق توسعه عراق با هدف مشارکت بخش خصوصی به دنبال حذف بوروکراسی و تشریفات اداری برای شرکت‌ها است ضمن آنکه اصلاحات مالیاتی و اداری مربوط به ثبت شعب شرکت‌ها را برای ایجاد فضای سرمایه‌گذاری جذاب انجام داده‌ایم.

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه حجم مبادلات عراق و امریکا از 10 میلیارد دلار تجاوز نمی‌کند، افزود: ما چشم‌اندازی جامع برای سرمایه‌گذاری بهینه نفت و گاز ایجاد کرده‌ایم که آنها را  برای نخستین بار در دور ششم صدور مجوز مربوط به میادین گاز طبیعی عرضه می کنیم و برنامه‌ای در دست اجرا داریم که ظرف 3 تا 5 سال به خودکفایی در عرصه  گاز برسیم و واردات را متوقف کنیم.

وی با اشاره به طرح‌های تلفیقی در ۶ تا ۸ میدان در سراسر استان‌ها بر اساس مدل توسعه نفت، استفاده از گاز همراه نفت  و ایجاد ایستگاه برق و صنعت پتروشیمی در همان محل ها تاکید کرد: عراق برای نخستین بار به سمت ایجاد یک سکوی ثابت برای دریافت گاز مایع  پیش می رود و این فرصتی است که در اختیار شرکت‌های امریکایی و سایر شرکت‌ها قرار گرفته است.

السودانی تاکید کرد عراق قراردادی را با شرکت کی بی آر امضا کرده است تا مطالعات اولیه بر روی سکوی ثابت را به منظور واردات و صادرات گاز در آینده انجام دهد.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا