اجتماعیسیاسی

13 اثر باستانی عراق در فهرست اولیه میراث جهانی

وزارت فرهنگ عراق با اشاره به مقدمات استرداد تعدادی از آثار باستانی عراق از امریکا در سفر نخست وزیر این کشور، اعلام کرد عراق توانسته است 13 محوطه باستانی را در فهرست اولیه ثبت در میراث جهانی قرار دهد.

میدل ایست نیوز: علی عبید شلغم رئیس اداره کل آثار باستانی و میراث فرهنگی عراق اعلام کرد: هماهنگی زیادی با سازمان‌های بین‌المللی برای گنجاندن نام تعدادی از محوطه‌های باستانی عراق و دارای ارزش‌های استثنایی، در فهرست میراث جهانی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق(واع)، وی خاطرنشان کرد: در اکثر استان‌های عراق مأموریت‌های کاوشی از سوی نهادهای بین‌المللی از ملیت‌های مختلف در حال انجام است در حالیکه آثار زیادی از این مکان‌ها کشف و به اداره کل آثار باستانی رسیده است.

وی تاکید کرد: موزه عراق پنجمین موزه در جهان به شمار می‌رود و حاوی اشیای با ارزش و گنجینه‌های بزرگ هزاران ساله است.

در همین ارتباط ایاد کاظم داود، مدیر کل خانه میراث فرهنگی در اداره کل آثار باستانی، اعلام کرد: عراق در سال 1974 به یک توافقنامه جهانی بین‌المللی برای حفظ میراث فرهنگی پیوسته است و از زمان پیوستن به این قرارداد در دهه 1970 توانسته است 6 مکان را در فهرست یونسکو ثبت کند و 13 مکان را در فهرست اولیه ثبت قرار دهد.

وی افزود: در سفر اخیر محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق به امریکا در خصوص استرداد تعدادی از آثار مهم با قدمت سه هزار سال گفت‌وگوهایی صورت گرفت.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا