اقتصادی

گزارش الشرق الاوسط از افزایش پروازها بین عراق و عربستان

مقامات عراقی از رویکرد جدید عربستان به توسعه ظرفیت حمل و نقل هوایی و راه‌اندازی پروازهای مستقیم دمام - نجف استقبال کردند و از مقدمات ازسرگیری پروازها بین ریاض و بغداد خبر دادند.

میدل ایست نیوز: در فاصله یک روز مانده به سفر برنامه‌ریزی شده محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق به عربستان سعودی، هواپیمایی عربستان پرواز‌ها میان دو کشور را دو برابر کرد و از راه‌اندازی یک خط جدید هوایی میان دمام و نجف اشرف خبر داد که این مساله با استقبال گسترده مقامات عراقی روبرو شده است.

به گزارش الشرق الاوسط، درحالیکه سازمان هواپیمایی عربستان سعودی، روز جمعه از اجرای پرواز‌های مستقیم دمام به نجف از اول ژوئن آینده خبر داده است، دولت عراق با استقبال از این تصمیم عربستان سعودی، آنرا نشانه‌ای از توسعه روابط تجاری بین دو کشور قلمداد کرد.

پرواز‌های عربستان به نجف اشرف در واقع سومین مقصد پروازی، پس از شهرهای بغداد و اربیل در چارچوب تنوع بخشیدن به مقصد‌های داخل عراق برای پشتیبانی از عملیات و ناوگان حرکتی بین دو کشور و افزایش همکاری‌های آنان در زمینه حمل و نقل هوایی است.

در همین ارتباط، صفیه السهیل، سفیر عراق در عربستان سعودی روز شنبه افزایش پرواز‌های مستقیم از عربستان به چندین استان در عراق را «گامی مهم» توصیف کرد.

السهیل با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: افزایش پرواز‌های مستقیم از عربستان سعودی به چندین استان در عراق گامی در راستای تقویت وسایل حمل و نقل و تحکیم روابط بین دو ملت به شمار می‌آید.

در همین زمینه، فاضل البدرانی، معاون وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی نیز در گفت‌وگویی با الشرق الاوسط اعلام کرد: تصمیم اخیر عربستان در خصوص پرواز‌ها، تقویت همکاری و تسهیل در رفت و آمد‌های تجار و گردشگران بین دو کشور است.

البدرانی افزود: عراق به این رویکرد عربستان نگرش و واکنش مثبت دارد زیرا این امر به تحریک بخش گردشگری دو کشور کمک خواهد کرد، به ویژه که عراق به کشوری جذاب برای گردشگران از سراسر جهان تبدیل شده است و این مسأله می‌تواند به ایجاد فرصت‌های اقتصادی مختلف برای شهروندان کمک کند.

البدرانی تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی، گردشگری و باستان شناسی در عراق امیدوارکننده است و این کشور به مقصدی برای برادران و دوستان عرب از همه کشورهای جهان تبدیل شده است.

از سوی دیگر، میثم الصافی، سخنگوی وزارت حمل و نقل عراق، نیز در گفت‌وگو با این روزنامه تاکید کرد پرواز‌های بین دو کشور بنا به درخواست یکی از خطوط هوایی در عربستان سعودی به ۳ پرواز در هفته افزایش خواهد یافت.

وی خاطر نشان کرد: دوبرابر شدن پرواز‌های عربستان به عراق، پس از هماهنگی بین مقامات هواپیمایی دو کشور و با توجه به ظرفیت فرودگاه‌ها صورت گرفته است.

الصافی افزود: فرودگاه‌های عراق در بغداد، نجف و اربیل با توجه به ظرفیت هر فرودگاه آماده پذیرش چنین پروازهایی هستند ضمن آنکه این پرواز‌ها علاوه بر افزایش تعداد، تنوع مقصد‌ها بعد از راه‌اندازی قریب الوقوع مسیر دمام – نجف، در زمان اوج به ۱۰ پرواز در هفته افزایش خواهد یافت.

الصافی عنوان کرد: دولت عراق در حال حاضر مشغول بررسی امکان سنجی فعال کردن خط بغداد-ریاض است که سال‌ها به حال تعلیق درآمده است.

حسین علاوی، مشاور نخست وزیر عراق نیز در خصوص تصمیم سازمان هواپیمایی کشوری عربستان سعودی اعلام کرد جهت‌گیری و رویکرد اقتصادی عربستان سعودی به سمت عراق در دوره نخست وزیری محمد شیاع السودانی گسترش یافته و روابط اقتصادی دو کشور بهبود قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده، ضمن آنکه باید توجه داشت بخش هوانوردی یکی از شاخص‌های مهم تحول در روابط و عمق استراتژیک آن است.

گفتنی است عراق دارای ۶ فرودگاه بین‌المللی در بغداد، اربیل، سلیمانیه، نجف، بصره و کرکوک است.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا