اقتصادی

ترکیه در حال عقد قرارداد چند میلیارد دلاری گاز مایع با «اکسون موبیل» است

ترکیه در حال مذاکره برای عقد یک قرارداد چند میلیارد دلاری گاز مایع با شرکت امریکایی «اکسون موبیل» است که امکان دسترسی به 2.5 میلیون تن گاز مایع را در سال برای مدتی طولانی فراهم خواهد کرد.

میدل ایست نیوز: روزنامه «فایننشال تایمز» گزارش داد ترکیه در حال مذاکره با شرکت انرژی امریکایی «اکسون موبیل» در مورد معامله خرید گاز طبیعی مایع از این شرکت به ارزش چند میلیارد دلار است.

به گزارش الجزیره، در همین رابطه، آلپ ارسلان بیرقدار وزیر انرژی ترکیه با اشاره به اینکه کشورش تقریبا تمامی نیازهای گاز طبیعی خود را وارد می کند، تصریح کرد ما در پی ایجاد سبد جدید عرضه گاز هستیم که تا صرفا به برخی شرکا متکی نباشیم.

وی خاطر نشان کرد، قرارداد مورد بحث با «اکسون موبیل» به ترکیه امکان دسترسی به 2.5 میلیون تن گاز طبیعی مایع در سال را برای مدتی طولانی خواهد داد و ممکن است این قرارداد تا 10 سال ادامه داشته باشد ضمن آنکه شرایط اکسون موبیل در حال بحث و بررسی است.

از سوی دیگر شرکت اکسون موبیل نیز اعلام کرد مذاکرات مقدماتی با دولت ترکیه در مورد فرصت های تامین گاز طبیعی مایع انجام داده است.

گزارش مربوط به امضای قرارداد میان ترکیه و شرکت اکسون موبیل در حالی منتشر می شود که صادرات روسیه به اروپا از طریق خط لوله این کشور در پی بحران اوکراین کاهش یافته اما در عین حال خرید گاز طبیعی مایع توسط کشورهای اروپایی از تولید کنندگان جهانی افزایش یافته است.

طبق آمارهای گروه بورس لندن «ال اس ای جی»، صادرات گاز طبیعی مایع روسیه به اروپا با کاهشی حدود 1.9 درصدی به 15.8 میلیون تن در سال 2023 رسید.

گفتنی است ترکیه دارای ذخایر ناچیز نفت و گاز است و به شدت به واردات نفت و گاز از روسیه، آذربایجان و ایران و همچنین گاز طبیعی مایع از الجزایر، قطر، امریکا و نیجریه متکی است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا