خبر اولسیاسی

در مذاکرات سران فتح و حماس در پکن چه گذشت؟

نشست سران حماس و فتح که به میزبانی پکن پایتخت چین در دو روز گذشته برگزار شد، بر لزوم اتحاد و پایان دادن به دودستگی میان فلسطینیان تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: شبکه «الجزیره» به نقل از منابع اختصاصی خبر داد که نشست سران حماس و فتح که به میزبانی پکن پایتخت چین در دو روز گذشته برگزار شد، بر لزوم اتحاد و پایان دادن به دودستگی میان فلسطینیان تاکید کرد.

این منابع افزودند که در دیدار دو سران جنبش فلسطینی تأکید شد که این نشست در چارچوب سازمان آزادیبخش فلسطین و پیوستن همه نیرو‌ها و جناح‌های فلسطینی به آن خواهد بود و توافق شد که در نشست بعدی که در اواسط ماه ژوئن در پکن برگزار می‌شود، در مورد تعدادی از پرونده‌ها بحث کنند.

از جمله این پرونده‌ها تمرکز بر نقش چین در ترویج وحدت فلسطین و تلاش برای پایان دادن به اشغالگری و ایجاد یک کشور فلسطینی مطابق با قطعنامه‌های بین‌المللی است.

حماس و فتح همچنین در مورد نیاز به تشکیل یک دولت موقت اجماع ملی غیر جناحی به منظور انجام وظایف فنی و اداری در امدادرسانی، از میان بردن آثار تجاوزات دشمن و بازسازی غزه» بحث خواهند کرد.

یکی از وظایف اصلی این دولت اتحاد نهادهای فلسطینی و آماده‌سازی انتخابات عمومی خواهد بود.

جنگ غزه

شرکت‌کنندگان بر وحدت موضع فلسطین در مورد جنگ علیه نوار غزه تاکید کردند و بر اهمیت توقف جنگ و خروج کامل ارتش اشغالگر از نوار غزه و هماهنگی تلاش‌های مشترک ملی برای آوردن کمک‌های فوری و امدادرسانی به نوار غزه تاکید کردند.

یکی دیگر از پرونده‌های مهم در دستور کار جلسات، هماهنگی مواضع و تلاش‌ها در کرانه باختری و بیت المقدس برای مقابله با حملات شهرک‌نشینان به روستاها و شهرها و حمله به مسجد الاقصی است.

فتح و حماس همچنین بر اولویت موضوع زندانیان و نیاز به حفظ حقوق و حمایت از آن‌ها در این مرحله دشوار که در آن در معرض بدترین شکنجه‌ها قرار دارند، تاکید کردند.

در موضوعات داخلی، نمایندگان دو جنبش در مورد نیاز به احیای کمیته‌های مشترک، رسیدگی به هر گونه مشکلی که با آن روبه‌رو هستند و متوقف کردن حملات رسانه‌ای علیه یکدیگر بحث خواهند کرد.

پیش از این، «رویترز» به نقل از مقامات حماس و فتح گفت که شهر پکن چین میزبان مذاکرات برای بحث در مورد تلاش‌های آشتی داخلی خواهد بود.

ریاست هیئت حماس در این مذاکرات را موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس، و ریاست هیئت فتح را عزام الاحمد بر عهده دارند.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا