سیاسی

تاکید السیسی و مشعل‌الاحمد بر مالکیت مشترک عربستان و کویت بر منابع طبیعی میدان الدره

رئیس جمهور مصر و امیر کویت تاکید کردند میدان الدره به طور کامل در آب‌های سرزمینی کویت قرار گرفته و مالکیت منابع طبیعی آن در آب‌های مشترک به صورت کامل تنها به کویت و عربستان تعلق دارد.

میدل ایست نیوز: عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و مشعل الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت، امروز سه شنبه در قاهره دیدار و گفت وگو کردند.

براساس بیانیه ریاست جمهوری مصر، دو کشور در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که درباره روابط دوجانبه و همکاری در سطوح مختلف سرمایه گذاری، تجاری، انرژی، زیرساخت، بهداشتی، آموزش، فرهنگی و گردشگری رایزنی کردند.

رئیس جمهور مصر و امیر کویت بر لزوم ترجیح فرهنگ صلح و گفت وگو و حل دیپلماتیک اختلافات و درگیری ها در خاورمیانه تاکید کردند.

دو طرف بر سر لزوم دستیابی به توافق آتش بس فوری و پایدار در نوار غزه و تسهیل ورود امن و کافی کمک های بشردوستانه به غزه توافق و بر مخالفت خود با ادامه عملیات نظامی رژیم صهونیستی و احتمال گسترش آن به رفح تاکید کردند.

السیسی و مشعل الاحمد بر لزوم عمل کردن جامعه بین المللی به حل قضیه فلسطین از طریق راه حل دو کشوری و برگزاری کشور مستقل فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن 1967 به پایتختی قدس شرقی تاکید کردند.

امیر کویت بر حمایت کامل خود از امنیت آبی مصر به عنوان بخش جدایی ناپذیر امنیت آبی کشورهای عربی و مخالفت خود با هرگونه اقدام که به حقوق مصر در آب نیل آسیب بزند، تاکید کرد.

دو طرف بر اهمیت تکمیل ترسیم مرزهای دریایی کویت و عراق پس از علامت دریایی 162 براساس قوانین بین المللی تاکید کردند.

السیسی و مشعل الاحمد درباره مسئله خور عبدالله نیز رایزنی و بر لزوم پایبندی به توافقنامه تنظیم دریانوردی در خور عبدالله که بین دو کشور در سال 2012 امضا شده تاکید کردند.

رئیس جمهور مصر و امیر کویت تاکید کردند میدان الدره به طور کامل در آب های سرزمینی کویت قرار گرفته و مالکیت منابع طبیعی آن در آب های مشترک به صورت کامل تنها به کویت و عربستان تعلق دارد.

دو طرف مخالفت خود با هرگونه ادعا مبنی بر حق داشتن هر طرف دیگر در این منطقه را اعلام کردند.

منبع
ریاست جمهوری مصر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا