سیاسی

واکنش ایران به مفاد بیانیه پایانی سفر امیر کویت به مصر

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ادعای کویت درباره میدان آرش/الدره در بیانیه پایانی سفر امیر کویت به مصر را مردود اعلام کرد و تکرار این ادعاها از جانب کویت را مایه تاسف دانست.

میدل ایست نیوز: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به تکرار ادعای یک‌جانبه کویت درباره میدان آرش در بیانیه پایانی سفر امیر کویت به مصر، ضمن مردود دانستن این ادعا عنوان کرد: تکرار این ادعاهای یک‌جانبه و بی‌اساس از سوی طرف کویتی مایه تاسف است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه ایران، کنعانی ضمن تاکید بر حق جمهوری اسلامی ایران در این میدان مشترک بر اساس حقوق تاریخی و سوابق مذاکرات فیمابین اضافه کرد: همانند قبل از طرف کویتی برای دستیابی به توافقی پایدار که مبتنی بر همکاری‌های دوستانه و منافع مشترک باشد، دعوت به عمل می‌آوریم.

وی افزود: صدور بیانیه‌های تکراری و طرح ادعای یک‌جانبه، از منظر حقوقی هیچ حقی برای دولت کویت ایجاد نخواهد کرد و به مقامات این کشور توصیه می‌کنیم از تکرار توسل به روش‌های بی‌حاصل سیاسی و رسانه‌ای در ارتباط با موضوع حقوقی و فنی میدان مشترک آرش خودداری کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره با اعتقاد به اصل حسن نیت، تعاملات منطقه‌ای را رصد کرده و از دولت‌های ثالث می‌خواهد در مسیر تحقق عینی اصل حسن نیت و ارتقاء روابط و همکاری‌ها گام بردارند.

پیش از این عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و مشعل الاحمد الجابر الصباح امیر کویت تاکید کردند میدان الدره/آرش به طور کامل در آب‌های سرزمینی کویت قرار گرفته و مالکیت منابع طبیعی آن در آب های مشترک به صورت کامل تنها به کویت و عربستان تعلق دارد.

دو طرف مخالفت خود با هرگونه ادعا مبنی بر حق داشتن هر طرف دیگر در این منطقه را اعلام کردند.

منبع
وزارت خارجه ایران

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا