سیاسی

دیدار وزیر خارجه ایران با همتایان عربستانی،ترکیه‌ای و اندونزیایی

وزیر امور خارجه ایران در ادامه دیدارها و رایزنی‌های دیپلماتیک خود در بانجول پایتخت گامبیا و در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی با وزرای خارجه عربستان سعودی ،ترکیه و بنگلادش درباره تحولات منطقه از جمله نوار غزه  گفتگو کرد.

میدل ایست نیوز: حسین امیر عبداللهیان در دیدار و گفتگو با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی، هاکان فیدان همتای ترکیه خود و همچنین وزیر خارجه بنگلادش تحولات منطقه به ویژه اوضاع نوار غزه و روابط دوجانبه را بررسی کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه ایران، وزیران خارجه ایران و عربستان، در این دیدار با تاکید بر این که مناسبات دو کشور در مسیر درستی قرار دارد، همکاری های مشترک اقتصادی و تجاری را مهم ارزیابی و در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم فیمابین تبادل نظر و توافق کردند.

وزیر امور خارجه ایران با تشریح مواضع اصولی ایران بر حمایت از هرگونه توافقی که ضامن حقوق مردم فلسطین باشد تاکید کرد و اظهار داشت ما معتقدیم فلسطینیان خود باید در مورد سرنوشت فلسطین تصمیم بگیرند.

امیر عبداللهیان با اشاره به تحرک اخیر آمریکا در منطقه گفت: سوابق تاریخی و تجربه ما نشانگر تکرار بدعهدی آمریکا است و آنها به هیچ پیمان و وعده ای وفادار نیستند‌.

امیر فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی نیز با ابراز خرسندی از این دیدار و مشورت و تعامل مستمر بین وزرای خارجه دو کشور در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی خاطر نشان کرد: مهم این است که اراده لازم نزد رهبران دو کشور برای توسعه و تعمیق مناسبات دو کشور وجود دارد.

وزیر خارجه ایران در ادامه دیدارهای خود در حاشیه اجلاس سران اسلامی در بانجول، با هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه نیز دیدار و گفتگو کرد.

مذاکرات وزرای امور خارجه ایران و ترکیه بر روند تحولات منطقه بویژه تحولات غزه، همچنین تبادل نظر در خصوص آخرین تلاش ها و تحرکات برای توسعه و گسترش مناسبات دوجانبه تهران و آنکارا متمرکز بود‌.

امیرعبداللهیان ضمن تقدیر از تصمیم اخیر دولت ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهيونيستي، این اقدام را مهم توصیف کرد.

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، سفر موفقیت آمیز رئیس جمهور ایران به ترکیه را حائز اهمیت دانست و از نتایج آن ابراز خرسندی کرد .

فیدان توسعه روابط با ایران در همه زمينه‌ها را از اولویت‌های مهم ترکیه دانست و از تقویت همکاری های دو کشور در مجامع منطقه ای و ببن المللی استقبال کرد.

دو طرف همچنین در خصوص وضعیت فلسطین و راههای پایان بخشیدن به جنگ و جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری تبادل نظر کردند.

وزیر خارجه ایران در دیدار با خانم رتنو مارسودی وزیر امور خارجه اندونزی نیز، به جدی تر شدن تلاش ها برای توقف جنگ در غزه اشاره و ابراز امیدواری کرد که با اتخاذ مواضع منسجم و هماهنگ کشورهای اسلامی به‌ خصوص در اجلاس بانجول، رژیم صهیونیستی دست از نسل کشی و کشتار زنان و کودکان بردارد و تلاش های جمعی منجر به احقاق حقوق ملت فلسطین شود.

وزیر امور خارجه اندونزی نیز با تاکید بر اهمیت موضوع فلسطین برای دولت و مردم این کشور اظهار داشت: بدون تحول در حل و فصل مسئله فلسطین به نفع مردم فلسطین، تغییر در وضعیت روابط بین کشورهای اسلامی و اسرائیل در راستای منافع جهان اسلام نیست.

منبع
بیانیه وزارت خارجه ایران

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا