خبر اولسیاسی

یورش ارتش رژیم صهیونیستی به رفح

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که کنترل بخش فلسطینی گذرگاه مرزی رفح را به صورت کامل به دست گرفته و عملیات «پاک‌سازی» منطقه را آغاز می‌کند.

میدل ایست نیوز: رسانه‌های اسرائیلی خبر دادند که تانک‌ها و نیروهای رژیم صهیونیستی بامداد سه‌شنبه ورود به رفح در جنوب نوار غزه را آغاز کردند.

صبح امروز (سه‌شنبه 7 مه) خبرنگار «الجزیره» تأکید کرد که نیروهای اشغالگر یورش به نوار غزه را آغاز کردند.

همچنین ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که کنترل بخش فلسطینی گذرگاه مرزی رفح را به صورت کامل به دست گرفته و عملیات «پاک‌سازی» منطقه را آغاز می‌کند.

همزمان ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حملات محدودی را علیه حماس در شرق رفح انجام داده است. مدت کوتاهی پس از صدور این بیانیه، تانک‌های اسرائیل به سمت رفح راه افتادند و چنان‌که یک مقام امنیتی فلسطینی و یک مقام مصری به «تایمز آو اسرائیل» گفته‌اند، به حدود 200 متری رفح رسیدند.

مقام مصری به این نشریه گفت که به نظر می‌آید عملیات محدود باشد و تل‌آویو به مقامات قاهره اطلاع داده که بعد از پایان این عملیات از منطقه عقب‌نشینی خواهد کرد.

از سوی دیگر، منابع فلسطینی از بمباران هوایی شرق رفح خبر دادند که در آن دست‌کم 5 تن به شهادت رسیدند.

سازمان گذرگاه‌های مرزی در غزه نیز اعلام کرد که تردد مسافران و ورود کمک‌ها به نوار غزه از گذرگاه‌های مرزی رفح و کرم ابوسالم متوقف شده است.

یک مقام امریکایی نیز به «تایمز آو اسرائیل» گفت که برآوردهای واشنگتن نشان می‌دهد که شاهد یک عملیات گسترده در رفح نخواهیم بود هرچند  عملیات در همین حد هم نگران‌کننده است.

روز گذشته، ارتش رژیم صهیونیستی به بیش از 100 هزار تن از ساکنان شرق رفح دستور داد که منطقه را ترک کنند.

این همه در حالی است که حماس شب گذشته در بیانیه‌ای گفت که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این گروه، در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر قطر و رئیس دستگاه امنیتی مصر پذیرش طرح آتش‌بس پیشنهادی مصر و قطر را به انان ابلاغ کرده است.

دولت رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه اعلام کرد که هیأتی را اعزام خواهد کرد تا در مورد پیشنهاد آتش بس مورد قبول حماس در غزه که آن را «به دور از خواسته‌های اسرائیل» خواند، با هیات میانجی گفت‌وگو کنند.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، پس از جلسه کابینه جنگ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اگرچه پیشنهاد حماس با خواسته‌های اساسی اسرائیل فاصله زیادی دارد، اسرائیل هیاتی اعزام خواهد کرد».

با آنکه حماس اعلام کرده که پیشنهاد آتش‌بس را پذیرفته اما اجرای توافق، منوط به موافقت تل آویو است.

در بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو همچنین آمده است: «کابینه جنگ به اتفاق آرا تصمیم گرفته است که اسرائیل به عملیات رفح ادامه دهد تا با اعمال فشار نظامی بر حماس به پیشبرد آزادی گروگان‌ها و دیگر اهداف جنگ کمک کند.»

این موضع‌گیری ابهامات بسیاری را درباره سرنوست آتش‌بس غزه پدید آورده است، به ویژه آن که سخنگوی وزارت خارجه قطر بامداد سه‌شنبه اعلام کرد که هیاتی دیپلماتیک از این کشور روز سه‌شنبه جهت از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و حماس راهی قاهره خواهد شد.

پیش‌تر، یک مقام اسرائیلی گفته بود حماس با «نسخه تعدیل‌شده» پیشنهادی از سوی مصر موافقت کرده که برای اسرائیل «قابل قبول» نیست.

رویترز به نقل از این مقام نوشت که این پیشنهاد شامل «نتایج دور از دسترس» است که اسرائیل با آن موافق نیست.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد که اعلام پذیرش حماس می‌تواند «حیله» این گروه باشد تا «به نظر برسد اسرائیل طرفی است که توافق را رد می‌کند.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا