خبر اولسیاسی

منابع مصری:
مذاکرات آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی امروز در قاهره به پایان خواهد رسید

رسانه‌های مصری خبر دادند که مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه بین «همه طرف‌ها» امروز در قاهره به پایان خواهد رسید.

میدل ایست نیوز: رسانه‌های مصری خبر دادند که مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه بین «همه طرف‌ها» امروز در قاهره به پایان خواهد رسید.

خبرگزاری مصری «القاهره الاخباریه» از یک منبع بلندپایه که نامش فاش نشده است، خبر داد که «مذاکرات بین همه طرف‌ها چهارشنبه در قاهره به پایان خواهد رسید».

این منبع افزود: «ما اسرائیل را از خطر تشدید تنش (در رفح) مطلع کردیم و مصر آماده است تا با همه سناریو‌ها مقابله کند».

خبرگزاری مصری «قاهره نیوز» نیز پیشتر به نقل از یک منبع ارشد که نامش فاش نشده بود، گفته بود: در میان همه طرف‌ها اجماع برای بازگشت به مسیر مذاکره (در مورد توافق آتش‌بس در نوار غزه) وجود دارد.»

همین رسانه عصر سه‌شنبه گزارش داد که «مذاکرات آتش‌بس غزه در حضور هیئت‌های دوحه، واشنگتن و حماس و همچنین هیئت امنیتی مصر برگزار می‌شود».

اوایل روز سه‌شنبه، هیئت مذاکره‌کننده رژیم صهیونیستی وارد قاهره شد.

عصر روز سه‌شنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در یک سخنرانی تلویزیونی، بار دیگر بر رد آتش‌بس و پیشنهاد تبادل زندانیان به نحوی که حماس آن را پذیرفته و بر تعهد خود به عملیات نظامی زمینی در شهر رفح در جنوب نوار غزه تاکید کرد.

این همه در حالی است که حماس دوشنبه شب در بیانیه‌ای گفت که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این گروه، در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر قطر و رئیس دستگاه امنیتی مصر پذیرش طرح آتش‌بس پیشنهادی مصر و قطر را به انان ابلاغ کرده است.

دولت رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه اعلام کرد که هیأتی را اعزام خواهد کرد تا در مورد پیشنهاد آتش‌بس مورد قبول حماس در غزه که آن را «به دور از خواسته‌های اسرائیل» خواند، با هیات میانجی گفت‌وگو کنند.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، پس از جلسه کابینه جنگ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اگرچه پیشنهاد حماس با خواسته‌های اساسی اسرائیل فاصله زیادی دارد، اسرائیل هیاتی اعزام خواهد کرد».

با آنکه حماس اعلام کرده که پیشنهاد آتش‌بس را پذیرفته اما اجرای توافق، منوط به موافقت تل آویو است.

در بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو همچنین آمده است: «کابینه جنگ به اتفاق آرا تصمیم گرفته است که اسرائیل به عملیات رفح ادامه دهد تا با اعمال فشار نظامی بر حماس به پیشبرد آزادی گروگان‌ها و دیگر اهداف جنگ کمک کند.»

این موضع‌گیری ابهامات بسیاری را درباره سرنوست آتش‌بس غزه پدید آورده است، به ویژه آن که سخنگوی وزارت خارجه قطر بامداد سه‌شنبه اعلام کرد که هیاتی دیپلماتیک از این کشور روز سه‌شنبه جهت از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و حماس راهی قاهره خواهد شد.

پیش‌تر، یک مقام اسرائیلی گفته بود حماس با «نسخه تعدیل‌شده» پیشنهادی از سوی مصر موافقت کرده که برای اسرائیل «قابل قبول» نیست.

رویترز به نقل از این مقام نوشت که این پیشنهاد شامل «نتایج دور از دسترس» است که اسرائیل با آن موافق نیست.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد که اعلام پذیرش حماس می‌تواند «حیله» این گروه باشد تا «به نظر برسد اسرائیل طرفی است که توافق را رد می‌کند.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا