سیاسی

یک منبع مصری خبر داد:
نشانه‌های مثبت پیشرفت مذاکرات قاهره برای آتش‌بس در غزه

یک منبع آگاه مصری اعلام‌ کرد نشانه‌های مثبتی از پیشرفت مذاکرات و نزدیک شدن رژیم صهیونیستی و حماس به توافق آتش‌بس و مبادله زندانیان و گروگان‌ها وجود دارد.

میدل ایست نیوز: یک منبع آگاه مصری، امروز پنجشنبه به شبکه تلویزیونی «القاهره الاخباریه» گفت نشانه‌های مثبتی از پیشرفت مذاکرات و نزدیک شدن رژیم صهیونیستی و حماس به توافق آتش‌بس و مبادله زندانیان و گروگان‌ها وجود دارد.

به گزارش العربیه، این منبع اضافه کرد مذاکرات غیرمستقیم با حضور نمایندگان حماس، جنبش جهاد اسلامی و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، در روز پنج‌شنبه برای بررسی و رفع نکات مورد اختلاف ادامه خواهد داشت و جبهه مردمی با اصلاح مراحل آتش‌بس موافقت کرده است.

این منبع در ادامه خاطرنشان کرد جمیل مزهر، معاون دبیرکل جبهه مردمی، مفاد مربوط به آتش‌بس در این پیشنهاد را تغییر داده تا طرف‌های مذاکره‌کننده به «بازگشت به آرامش پایدار و در نهایت به آتش‌بس دائمی» دست پیدا کنند.

این منبع آگاه مصری با اشاره به اجرایی‌شدن این بند طی مراحل تفاهم‌نامه در مدت 135 روز گفت که این موضوع به معنای انصراف از شرط اجرای این بند در مرحله اول است.

به گفته او، رژیم صهیونیستی عبارت آتش‌بس دائمی را حذف کرده و تنها آتش‌بس پایدار را نگه داشته است. موضوعی که امکان بازگشت تل‌آویو به وضعیت جنگی را در هر زمانی فراهم می‌کند.

به گفته برخی از کارشناسان حقوقی، تفاوت بین واژه‌های دائمی و پایدار اغلب واضح نیست. عبارت پایدار معمولاً می‌تواند به چندین شیوه تفسیر شود و در نتیجه، مفهومی انعطاف‌پذیر دارد که ممکن است در شرایط خاص، بازگشت به درگیری‌ها را ممکن کند.

ایالات متحده امریکا در روز سه‌شنبه اعلام کرد تغییرات پیشنهادی حماس درمورد آتش‌بس می‌تواند مذاکرات جاری را از بن‌بست خارج کند.

هیئت‌هایی از حماس، رژیم صهیونیستی، ایالات متحده، مصر و قطر از روز سه‌شنبه هفته گذشته در قاهره گرد هم آمده‌اند تا به توافقی دست یابند که آرامش را به غزه ویران‌شده بازگرداند و منجر به تبادل گروگان‌ها و زندانیان بین دو طرف شود.

پیش از این، حماس بر شرط توقف دائمی جنگ با ارائه تضمین بین‌المللی برای پایبندی اسرائیل تاکید کرده بود. این شرط از سوی مقام‌های اسرائیلی به صراحت رد شده است. تل‌آویو همچنین بر کنارگذاشتن حماس از صحنه قدرت و جلوگیری از بازگشت آن به حکومت در نوار غزه اصرار می‌کند اما طرح روشنی درباره آینده غزه ارائه نمی‌دهد.

منبع
العربیه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا