سیاسی

نگرانی‌های گوترش از پایان دادن به ماموریت یونامی در عراق

همزمان با ارسال نامه نخست وزیر عراق به دبیر کل سازمان ملل درباره ضرورت پایان ماموریت یونامی در این کشور، گوترش درباره چالش‌های پیش روی عراق اظهار نگرانی کرده است.

میدل ایست نیوز: دبیر کل سازمان ملل، شکننده بودن نهادها، مشکل گروه‌ها و جناح‌ها و گروه‌های مسلح عراقی را که از آنها به عنوان گسترش طرف‌ها و بازیگران مسلح تاثیرگذار یاد کرده، از عوامل بی‌ثباتی در عراق بر شمرده است.

روزنامه الشرق الاوسط نوشت محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق خطاب به سازمان ملل اعلام کرد کشورش دیگر نیازی به هیئت مساعدت سازمان ملل متحد معروف به نیروهای یونامی (UNAMI) ندارد و خواستار خروج آنها تا ژانویه 2025 شده است.

نخست وزیرعراق روز جمعه، طی نامه مفصلی به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ملاحظات و ایراداتی را به نحوه فعالیت یونامی و ارتباط آن با طرف‌های غیررسمی برای ارزیابی وضعیت عراق در حالی که این طرف‌ها دیدگاه‌های خاص خود را دارند؛ وارد کرد.

السودانی درخواست کرده است نقش نیروهای یونامی و ماموریت آنها در دوره باقی مانده به پرونده‌های اصلاحات اقتصادی، ارائه خدمات، توسعه پایدار و تغییرات آب و هوایی محدود شود.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان هفته گذشته تاکید کرد اگر مقامات عراقی به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر به کمک یونامی نیازی ندارد، باید خود را برای در دست گرفتن زمام امور آماده کنند و سازمان ملل نیز باید از این رویکرد حمایت کند.

این مقام سازمان ملل متحد با در نظر گرفتن مجموعه‌ای از ملاحظات از وجود چالش‌ها و تهدیداتی برای کشور عراق خبر داد.

گوترش، شکننده بودن نهادها، مشکل گروه‌ها و جناح‌ها و گروه‌های مسلح عراقی را که از آنها به عنوان گسترش طرف‌ها و بازیگران مسلح تاثیرگذار یاد کرده، از عوامل بی‌ثباتی در عراق بر شمرده است.

وی همچنین به ترس از احتمال ظهور «داعش» یا تروریسم جدید به عنوان دیگر عوامل نگرانی خود نام برده است.

گفتنی است یونامی، یک هیأت و سازمان سیاسی ویژه است که در سال 2003، به موجب قطعنامه شماره 1500 شورای امنیت سازمان ملل متحد و بنا به درخواست دولت عراق پس از سرنگونی رژیم صدام تأسیس شد و از آن زمان تا کنون به فعالیت خود در عراق ادامه می دهد، اما نقش آن به طور قابل توجهی در سال 2007 ذیل قطعنامه 1770 گسترش یافت و در شرح وظایف آن امده است، وظیفه یونامی این است که به ارائه مشاوره، حمایت و کمک به دولت و مردم عراق برای ترویج گفت‌وگوهای سیاسی جامع و آشتی ملی و اجتماعی اولویت دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا