اجتماعیسیاسی

بالا گرفتن اختلافات درباره برداشتن مجسمه منصور دوانیقی از یک میدان در بغداد

بحث و جدل‌ها درباره درخواست برداشتن سردیس منصور دوانیقی از خلفای عباسی در شهر بغداد بالا گرفته است.

میدل ایست نیوز: عراقی‌ها در خصوص درخواست‌ها برای برداشتن سردیس ابوجعفر المنصور خلیف دوم عباسی از یکی از میادین در مرکز بغداد به شدت دچار اختلاف نظر هستند در حالیکه وزارت فرهنگ این کشور هرگونه تعرض به این مجسه را به عنوان نماد تاریخی در پایتخت رد کرده است.

به گزارش الشرق الاوسط، در همین حال شماری از تحلیلگران و مفسران سیاسی طی چند روز گذشته با اظهار نظرهای متفاوت و با استناد به روایت‌های جنجالی میان فرقه‌های شیعه و سنی در عراق، خواستار برداشتن این مجسمه شده‌اند.

در این زمینه، برخی تحلیلگران نزدیک به نیروهای چارچوب هماهنگی بر این باورند که این مجسمه بیش از نیمی از مردم عراق را تحریک می کند و لازم است که از مکان فعلی برداشته شود.

از سوی دیگر شمار زیادی از وبلاگ‌نویسان در شبکه‌های اجتماعی با این درخواست به شدت مخالفت کرده‌اند به طوریکه بعد از بالا گرفتن بحث و جدل‌ها پلیس مجبور شد شماری از نیروهای خود را در اطراف مجسمه مستقر کند.

فاضل البدرانی، معاون وزارت فرهنگ عراق اعلام کرد این وزارتخانه تمایل دارد مجسمه را در مکان مشخص خود نگه دارد و اجازه هرگونه سوء استفاده یا تخلف را در این زمینه نخواهد داد.

گفتنی است این مجسمه در سال 1977 در زمان رئیس جمهور اسبق عراق یعنی احمد حسن البکر در محله الکرخ بغداد رونمایی شد. این بنای تاریخی در سال 2005 توسط افراد مسلح ناشناس منفجر شد و مقامات عراقی این سردیس را به جایی امن منتقل کردند و آنگاه در سال 2008 پس از بهبود نسبی امنیت، آن را به محله المنصور بازگرداندند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا