سیاسی

امیر عبداللهیان: تبدیل منطقه به انبار تسلیحات برای هیچ یک از کشورها امنیت‌آور نیست

وزیر خارجه ایران گفت که امنیت منطقه‌ای جز با کشورهای منطقه حاصل نمی‌شود و تبدیل منطقه ما به انبار تسلیحات برای هیچ یک از کشورهای منطقه امنیت‌آور نیست.

میدل ایست نیوز: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران امشب (یکشنبه) در سومین نشست «گفت‌وگوهای ایرانی – عربی برای همکاری و تعامل» که از سوی شورای راهبردی روابط خارجی در هتل آزادی تهران در حال برگزاری است، طی سخنانی گفت: اطمینان دارم چنین مراوداتی سهمی مهم در ادراکات کشورهای منطقه نسبت به هم و افزایش اعتماد و تفاهم متقابل خواهد داشت. این زمینه ساز همکاری و هماهنگی موثر و عملی برای ارتقای صلح و ثبات و امنیت پایدار منطقه‌ و توسعه پایدار ملت‌های منطقه خواهد بود.

به گزارش فارس، وی افزود: معتقدیم امروز از مرحله گفت‌وگوهای ایرانی عربی عبور کرده‌ایم و به گفت‌وگوهای منطقه‌ای وارد شده‌ایم و فراتر از آن امروز در مرحله همکاری‌های منطقه‌ای قرار داریم. ما در مقابل یکدیگر نیستیم و در کنار هم هستیم و امروز در مرحله‌ای نیرومند از گفت‌وگوهای سازنده و همکاری‌های منطقه‌ای قرار داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران بیان کرد: اکنون بیشتر از هر زمانی نیازمند تداوم گفت‌وگو و همکاری برای استفاده از ظرفیت‌های ملل منطقه برای ارتقای همکاری‌ها بین یکدیگر و همزمان شناخت چالش‌ها و موانع چنین هدفی هستیم.

امیرعبداللهیان گفت: مشترکات ما فراوان است و می‌توان ادعا کرد وزن و قوت مشترکات بیشتر از نقطه‌های افتراق ساختگی و تحمیل شده از بیرون است.

وی بیان کرد: نیازمند عزم و اراده‌ای شجاعانه برای بازبینی در پنداشت‌ها و برداشت‌هایی هستیم که پاره‌ای از آنها پژواک برخی رخدادهای تاریخی و یا تفسیرهای غیر دقیق و حتی انحرافی از آنها هستند اما بیشتر آنها مربوط به دوران معاصر و ناشی از اخلال نامیمون اما هدفمند بازیگران بیرون از منطقه برای تفرقه افکنی بین ملت‌های مسلمان منطقه است.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: نشست‌های نخبگانی و مباحث عالمان و اندیشمندان ایرانی با همتایان خود در کشورهای منطقه راهی موثر برای پالایش اذهان و افکار از ادراکات ناصواب و بدون مبنا در باره یکدیگر است.

امیرعبداللهیان گفت: ایران برای تعمیق تفاهم و همدلی بین کشورهای منطقه مصمم است و رویکرد قطعی دولت رئیسی در برجسته سازی سیاست همسایگی ناظر به درک همین نکته اساسی است.

وی افزود: امنیت منطقه‌ای جز با کشورهای منطقه حاصل نمی‌شود و ناامن شدن بخشی از منطقه باعث ناامن شدن کل منطقه‌ می‌شود و توسعه کشورهای منطقه قویا به یکدیگر گره خورده و نمی‌توان توسعه خود را به قیمت ممانعت از توسعه دیگری به پیش برد و همه به این درک مشترک نائل آییم که تبدیل منطقه ما به انبار تسلیحات برای هیچ یک از کشورهای منطقه امنیت آور نیست و با هم به این جمع بندی منطقی برسیم که امنیت در منطقه‌ای که هر یک از ما در آن واقع شده و زندگی می‌کنیم جز به مدد همکاری و همراهی جمعی حاصل نمی‌شود.

وزیر خارجه ایران گفت: ایران براساس سیاست همسایگی تلاش خود را بر توسعه و تعمیق مناسبات با همه همسایگان، جهان عرب و اسلام قرار داده و در جهت تحکیم روابط با دولت‌های منطقه می‌کوشد.

امیرعبداللهیان بیان کرد: بازگشت عادی روباط عربستان و ایران به مرحله‌ای طبیعی یکی از نشانه‌های آن است معتقدیم ایران و عربستان با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود خود در منطقه و جهان اسلام فرصت‌های بسیاری برای همکاری دارند.

وی گفت: ارزیابی مشترک ما از مناسبات یک سال گذشته دو کشور موفقیت‌های خوبی را در عرصه توسعه چند لایه همکاری‌ها نشان می‌دهد. هر چند هنوز در ابتدای راه قرار داریم همکاری ایران و عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس مورد توجه جدی ایران است.

منبع
فارس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا