سیاسی

مقتدی صدر باز هم زیر قول خود می‌زند؟

خبرگزاری «رویترز» به نقل از بیش از 20 منبع عراقی از تلاش مقتدی صدر برای بازگشتن به صحنه سیاسی در کشور خبر داد.

میدل ایست نیوز: خبرگزاری «رویترز» به نقل از بیش از 20 منبع عراقی از تلاش مقتدی صدر برای بازگشتن به صحنه سیاسی در کشور خبر داد.

بر اساس این گزارش، این منابع که برخی از جریان صدر و برخی از گروه‌های رقیب و نیز چهره‌های دینی و سیاسی در شهر نجف اشرف و مقامات عراقی هستند و نخواسته‌اند نامشان فاش شود تأکید کردند که صدر تلاش‌های خود برای بازگشت به صحنه سیاسی عراق را از سر گرفته و احتمالا در انتخابات پیش رو که در سال 2025 برگزار خواهد شد شرکت می‌کند.

یک عضو جریان صدر گفت که صدر این بار «برای پیروزی و دستیابی به کرسی‌های مجلس مصمم‌تر است» هرچند تأکید کرد که تصمیم نهایی درباره نامزدی در انتخابات هنوز گرفته نشده است.

صدر در انتخابات 2021 عراق با توجه به مشارکت پایین مردم رأی بالایی کسب کرد اما تلاش وی برای تشکیل دولت شکست خورد و پس از درگیری‌های خونین هوادارانش با نیروهای حکومتی، از آنان خواست که به آشوب پایان دهند.

وی در آن سخنرانی گفت که با توجه به حکم سیدکاظم حائری، مرجع دینی جریان صدر، فعالیت سیاسی را بر خود «حرام» می‌داند و دیگر هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نخواهد داشت. وی گفت که این تصمیم یک موضع «شرعی» برآمده از فتوای مرجع و در نتیجه غیر قابل تغییر است.

صدر پیش از این بارها پایان فعالیت سیاسی خود را اعلام کرده و سپس نقض کرده بود.

در گزارش «رویترز» آمده که صدر در ماه مارس گذشته دیداری کم‌سابقه با مرجعیت اعلای شیعه آیت‌الله العظمی سیستانی داشت که محتوای این دیدار مشخص نشده است.

دفتر مرجعیت اعلای شیعه به سؤال «رویترز» درباره این دیدار پاسخ نداد.

همچنین در هفته‌های اخیر مقتدی صدر از نمایندگان مستعفی جریان متبوع خود خواست که دوباره تشکیلات خود را برپا کنند و در این راستا از نام جدید جریان خود به نام «جریان ملی شیعی» رونمایی کرد.

پیش از این، نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون در مصاحبه‌ای از مذاکرات با صدر برای بازگشت وی به صحنه قدرت خبر داده بود.

همزمان برخی شایعات درباره تلاش المالکی برای ائتلاف با صدر برای جلوگیری از نخست‌وزیری مجدد محمد شیاع السودانی در رسانه‌های عراقی مطرح شده است.

شب گذشته، مقتدی صدر در سالروز درگذشت پدر خود در جمع هوادارانش در نجف اشرف سخنرانی کرد بدون آنکه هیچ اشاره به مسائل سیاسی داشته باشد.

منبع
Reuters

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا