خبر اولسیاسی

تحول تازه در پرونده ریاست مجلس عراق
ائتلاف «محمود المشهدانی» با «محمد الحلبوسی»

ائتلاف الصداره به ریاست «محمود المشهدانی» در بیانیه‌ای اعلام کرد که با ایمان به تحقق عدالت و دستیابی به حقوق اهل سنت عراق در ریاست مجلس، به ائتلاف «تقدم» پیوسته است.

میدل ایست نیوز: ائتلاف الصداره به ریاست «محمود المشهدانی» بامداد دوشنبه (13 مه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که با ایمان به تحقق عدالت و دستیابی به حقوق اهل سنت عراق در ریاست مجلس، به ائتلاف «تقدم» به ریاست محمد الحلبوسی پیوسته است.

به گزارش «السومریه» در این بیانیه آمده که این تصمیم با ایمان به برخورداری حزب تقدم از اکثریت کرسی‌ها در استان‌های سنی‌نشین گرفته شده و این دو ائتلاف برای فعالیت مشترک سیاسی با یکدیگر هماهنگ خواهد بود.

این بیانیه افزوده که پیوستن «الصداره» به «تقدم» پس از مذاکرات و دیدارهای متعددی بوده که به تفاهماتی انجامیده که از جمله آنها حفظ هویت سیاسی و تشکیلات قانونی «الصداره» است.

در بیانیه ائتلاف «الصداره» بر ضرورت اجرای سند توافق سیاسی که نیروهای سیاسی کشور در چارچوب برنامه دولت درباره آن توافق کرده‌اند و اقدام برای حل و فصل مسئله انتخاب رئیس مجلس نمایندگان و تقویت عالی‌ترین قوه قانون‌گذاری در کشور تأکید شده است.

ائتلاف الصداره 4 نماینده در مجلس دارد که محمود مشهدانی، طلال الزوبعی، خالد العبیدی و محمد نوری عبدربه هستند.

به گفته ناظران، پیوستن این ائتلاف به ائتلاف تقدم که فراکسیون اکثریت اهل سنت عراق است، به تقویت جایگاه محمود المشهدانی برای ریاست مجلس عراق کمک خواهد کرد.

پیش از این، چهار تلاش مجلس عراق برای انتخاب جانشین محمد الحلبوسی در ریاست مجلس به علت اختلافات میان نیروهای سیاسی اهل سنت ناکام مانده است.

محمد الحلبوسی در ماه اکتبر گذشته و در پی اتهام جعل امضا با حکم دادگاه عالی فدرال از ریاست مجلس عراق برکنار و از نمایندگی مجلس نیز محروم شد.

گفتنی است که در زمان تشکیل مجلس کنونی، محمود المشهدانی در مقام رئیس سِنی مجلس نمایندگان، چهره اصلی‌ای بود که برای جلوگیری از ریاست الحلبوسی اقدام کرد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا