اقتصادی

توافق آنکارا و باکو در زمینه انتقال گاز طبیعی

ترکیه و آذربایجان برای همکاری در انتقال گاز طبیعی از ترکمنستان به ترکیه از طریق آذربایجان و گرجستان یادداشت همکاری امضا کردند.

میدل ایست نیوز: آلپ ارسلان بیرقدار وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه از توافق کشورش با آذربایجان برای همکاری در انتقال گاز طبیعی از ترکمنستان به ترکیه از طریق آذربایجان و گرجستان خبر داد.

به گزارش «آناتولی»، بیرقدار امروز سه شنبه (14 مه)، پس از مراسم امضای یادداشت همکاری میان ترکیه و آذربایجان در زمینه گاز طبیعی، که با حضور میکائیل جبارف وزیر اقتصاد آذربایجان برگزار شد، گفت که همکاری آنکارا و باکو در زمینه انرژی از یک سو در رفع نیازهای دو طرف و از سوی دیگر در امنیت تامین انرژی اروپا نقش ایفا می‌کند.

وی با اشاره به پروژ‌های انجام شده پیشین از جمله خط لوله انتقال نفت باکو- تفلیس- ارزروم و پروژه خط لوله گاز تاناپ در ترکیه، موفقیت همکاری ترکیه و آذربایجان در زمینه انرژی را عنوان کرد.

وزیر ترکیه‌ای تاکید کرد که همکاری میان آنکارا و باکو در زمینه گاز طبیعی با امضای یادداشت همکاری امروز، که امکان انتقال گاز از ترکمنستان با عبور از آذربایجان و گرجستان به ترکیه و پس از آن، به بازارهای اروپا و جهان را فراهم می‌کند، وارد مرحله جدید شده است.

بیرقدار تصریح کرد که این یادداشت همکاری همچنین شامل انتقال دیگر موارد و گاز طبیعی از آذربایجان به ترکیه و انتقال بخشی از آن به بازارهای جهانی است و تا سال 2030 اعتبار دارد.

وی همچنین گفت که ترکیه و آذربایجان آمادگی دارند تا خط لوله جدیدی برای انتقال گاز طبیعی به اقلیم خودمختار نخجوان افتتاح کنند.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا