خبر اولسیاسی

شورای امنیت پایان فعالیت یونامی در عراق را بررسی کرد

شورای امنیت خروج نیروهای یونامی از عراق را بررسی کرد و برخی کشورها از درخواست بغداد در این باره، حمایت کردند.

میدل ایست نیوز: شماری از اعضای شورای امنیت از جمله روسیه و چین از خواسته بغداد در رابطه با پایان مأموریت یونامی حمایت کردند.

به گزارش «الجزیره»، عباس کاظم الفتلاوی معاون نماینده عراق در سازمان ملل متحد، در مقابل شورای امنیت درخواست کشورش از سازمان بین‌المللی برای پایان دادن به مأموریت سیاسی خود که بیش از ۲۰ سال است انجام می‌دهد، را تکرار کرد و گفت که «این مأموریت به اهداف خود دست یافته است» .

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل از این دیدگاه حمایت کرد و گفت که «عراقی‌ها آمادگی دارند تا مسئولیت آینده سیاسی کشور خود را بر عهده بگیرند» .

نبنزیا افزود که مشکل‌های باقی مانده نباید بهانه‌ای برای ماندن همیشگی یونامی در کشور شود.

از طرفی دیگر «گنگ شوانگ» معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد اشاره کرد که در چارچوب تمدید سالانه مأموریت یونامی، شورای امنیت باید در راستای تضمین خروج تدریجی و انتقال آرام این امر به سمت خروج نهایی، طرحی پیشنهاد کند.

بریتانیا و فرانسه هم حمایت خود در تغییر شراکت بین عراق و سازمان ملل متحد را اعلام کردند.

موضع امریکا اما دارای ابهام بود. در این باره لیندا توماس گرینفیلد نماینده امریکا در سازمان ملل گفت یونامی همچنان کار مهمی برای انجام دادن دارد و به خواسته بغداد پاسخی نداد.

گرینفیلد بر نفش اصلی یونامی در بسیاری از مسائل سیاسی مهم از جمله حمایت از انتخابات و تقویت حقوق بشر در عراق تاکید کرد.

این در حالی است که عراق به روشنی درخواست کرد که مأموریت یونامی بیشتر بر مسائل اقتصادی متمرکز شود.

گفتنی است جنین پلاسخرت رئیس هیئت نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق (یونامی) در آخرین سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل، قبل از خروج نهایی نیروهای یونامی از عراق بر پیشرفت سریع و رو به رشد عراق تاکید کرد.

پلاسخرت با بیان اینکه ما شاهد یک عراق رو به رشد در زمینه‌های ارائه خدمات و بازسازی هستیم، تاکید کرد: عراق 2024 به سرعت در حال توسعه است و امیدواریم در آینده پیشرفت‌های بیشتری برای همه عراقی‌ها حاصل شود.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا