سیاسی

وزارت محیط زیست:
عراق به‌زودی پاک‌سازی کامل از آلودگی تشعشعات رادیواکتیو را اعلام می‌کند

وزارت محیط زیست عراق اعلام کرد که این کشور ظرف کمتر از یک سال به طور کامل عاری شدن از تشعشعات هسته‌ای را اعلام می‌کند و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را از سر خواهد گرفت.

میدل ایست نیوز: مرکز حفاظت در برابر تشعشعات در وزارت محیط زیست، تاریخ پاک‌سازی کامل عراق از آلودگی رادیواکتیو را تعیین و در عین حال تاکید کرد استان ذی قار به زودی عاری از آلودگی رادیواکتیو اعلام می‌شود.

به گزاری خبرگزاری رسمی عراق، صباح الحسینی، مدیر این مرکز اعلام کرد: ده‌ها مکان آلوده وجود داشت که از سال 2004 نیاز به تهیه نقشه توصیفی رادیولوژیکی داشت و از آن زمان تا کنون کار برای پاک‌سازی این مکان‌ها آغاز شده و ادامه داشته است.

وی افزود: وزارت محیط زیست پیشتر اعلام کرده بود استان‌های بصره و میسان عاری از تشعشعات رادیو اکتیو هستند و به زودی هم قصد داریم عاری بودن استان ذی قار از آلودگی رادیواکتیو را اعلام کنیم . این در حالی است که در مورد استان الانبار، کار ادامه دارد و ظرف ماه‌های آینده عاری بودن این استان از تشعشعات و آلودگی‌های رادیواکتیو اعلام خواهد شد، ضمن آنکه پاک‌سازی منطقه المدائن از تشعشعات نیز اعلام شده است.

وی عنوان کرد: یک سایت در استان نینوا در منطقه العدایه وجود دارد که حاوی بقایای برنامه هسته‌ای سابق عراق بوده و نیازمند توجه بیشتر است.

مدیر مرکز حفاظت در برابر تشعشعات در وزارت محیط زیست، ادامه داد: مقامات اجرایی سازمان انرژی اتمی و نهادهای نظارتی به شدت برای پاک‌سازی منطقه العدایه تلاش می‌کنند و ما ظرف کمتر از یک سال آینده عراق عاری از آلودگی و تشعشعات اورانیوم ضعیف شده را اعلام خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: ممکن است خارج از طرح ملی، برخی نقاط آلوده به تشعشعات را پیدا و زمانی که آنها را کشف کنیم، نحوه برخورد با آنها را مشخص خواهیم کرد.

الحسینی تصریح کرد: طی دو سال گذشته، از زمانی که نعیم العبودی، وزیر آموزش عالی، ریاست سازمان انرژی اتمی را بر عهده گرفت، همکاری‌های مثمر ثمری با وزارت محیط زیست صورت گرفته که دستاوردهای بسیاری را در پی داشته است.

وی عنوان کرد: اقدامات انجام شده از جانب سازمان انرژی اتمی عربی و همچنین ارزیابی سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد ارزیابی قرار گرفت و آنها این اقدامات را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای عراق دانستند. نتیجه این اقدمات دیدار وزیر آموزش عالی عراق با رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی و اعلام آغاز برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای عراق پس از رفع موانع بود.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا