اقتصادیخبر اول

تسویه کامل بدهی عراق به صندوق بین المللی پول

دولت عراق از بازپرداخت و تسویه حساب تمامی بدهی های خود به صندوق بین المللی پول خبر داد.

میدل ایست نیوز: مظهر محمد صالح، مشاور نخست وزیر عراق در امور مالی، اعلام کرد این کشور تمامی وام‌های خود از صندوق بین‌المللی پول را به مبلغ حدود ۸ میلیارد دلار از سال ۲۰۰۳ تا کنون، تسویه و بازپرداخت کرده است.

به گزارش العربیه، صالح تصریح کرد: از سال ۲۰۰۳، صندوق بین‌المللی پول وام‌های متعددی با هدف حمایت از ثبات اقتصاد کلان این کشور و انجام اصلاحات مالی در اختیار عراق قرار داده است و این کشور بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۱ چندین برنامه مالی از صندوق بین‌المللی پول از جمله وام‌های اضطراری و کمک‌های تقریباً دراز مدت دریافت کرده بود.

وی تاکید کرد: از سال ۲۰۰۳ تاکنون ارزش وام‌ها و کمک‌های مالی صندوق بین‌المللی پول به عراق بالغ بر چند میلیارد دلار بوده که مجموع آن‌ها از ۷ تا ۸ میلیارد دلار فراتر نمی‌رود و این مبالغ به طور کامل بازپرداخت شده‌اند ضمن آنکه تمرکز لازم هنگام اعطای وام بر اجرای برنامه‌های مرتبط با حمایت از ثبات اقتصاد کلان و اجرای اصلاحات مالی ضروری بوده است.

صالح گفت: صندوق بین‌المللی پول در نخستین سال‌های بعد از ۲۰۰۳، از طریق برنامه‌های مختلف از جمله برنامه آمادگی اعتباری موسوم به SBA و ابزار تأمین مالی سریع، حمایت‌های قابل توجهی از عراق به عمل آورد. این صندوق همچنین در سال ۲۰۱۶ برنامه آمادگی اعتباری SBA به ارزش5.34 میلیارد دلار برای حمایت از اصلاحات اقتصادی در عراق را تصویب کرد و عراق نیز موفق شد دو سوم مبلغ فوق را دریافت کند که این مبلغ ظرف پنج سال به طور کامل پرداخت شد.

مظهر محمد صالح افزود، عراق در سال ۲۰۲۱ یک وام اضطراری به ارزش ۶ میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول درخواست کرد اما دریافت این وام به سبب مرتبط نبودن آن به یکی از برنامه‌های صندوق میسر نشد.

این مقام عراقی در پایان خاطر نشان کرد: ابزارها و راه‌های همکاری با صندوق بین‌المللی پول، حمایت از اصلاحات دولت و مقابله با بحران‌های اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت است که با نوسانات تراز پرداخت‌ها و اثرات آن بر فعالیت‌های اقتصادی مرتبط است.

منبع
العربیه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا