اقتصادیخبر اول

بلومبرگ:
عراق واردات گازوئیل را متوقف کرده است

توسعه و نوسازی پالایشگاه‌ها، عراق را در مسیر خودکفایی قرار داده و از قراردادهای درازمدت واردات گازوئیل بی نیاز کرده است.

میدل ایست نیوز: توسعه و نوسازی پالایشگاه‌ها، عراق را در مسیر خودکفایی قرار داده و از قراردادهای درازمدت واردات گازوئیل بی نیاز کرده است.

به گزارش بلومبرگ، عراق قراردادهای واردات گازوئیل را پس از نوسازی برخی پالایشگاه‌ها به حال تعلیق درآورده که این نتیجه افزایش تولیدات داخلی این کشور و دستیابی به خودکفایی در تأمین سوخت است.

بنا به گفته فعالان در عرصه بازار، عراق در پایان سال گذشته به قراردادهای خرید سوخت خود پایان داد و تا کنون در سال ۲۰۲۴ در قالب قراردادهای دراز مدت سوخت خریداری نکرده است و تنها سه محموله گازوئیل را آن هم به صورت موردی خریداری کرده است.

این منبع افزود: بنا به گفته بازرگانان و تجاری که خواستند نامشان فاش نشود، عراق همچنان بر اساس قراردادهای مدت دار و مشخص، مقادیری بنزین خریداری می‌کند اما اطلاعات مربوط به این موضوع عمومی نیست و این کشور قصد دارد در سال جاری واردات سوخت مورد نیاز خودروها را متوقف کند.

در همین ارتباط، حامد یونس معاون وزیر نفت عراق در امور پالایشی، در ماه فوریه گذشته اعلام کرده بود کشورش در تلاش است تا پالایشگاه‌هایی را که طی دو دهه جنگ در عراق آسیب دیده‌اند بازسازی و پالایشگاه شمال را نیز در سال ۲۰۲۴ بار دیگر راه‌اندازی کند و به دنبال آن چند پالایشگاه دیگر نیز وارد چرخه خواهند شد.

گفتنی است بر اساس گزارش «ورتکسا» عراق در سال گذشته ۲. ۸۳ میلیون بشکه گازوئیل وارد کرد که این رقم چیزی معادل ۷۸۰۰ بشکه در روز بوده است ضمن آنکه مناقصه‌ای هم برای خرید حدود ۵۵ هزار بشکه بنزین در روز تا پایان سال جاری برگزار کرد.

منبع
بلومبرگ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا