خبر اولسیاسی

انعکاس خبر سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران در رسانه‌های عربی

رسانه‌های گوناگون تصویری و مکتوب عربی اخبار مربوط به سانحه فرود سخت بالگرد حامل رئیس جمهور ایران را به شکلی گسترده پوشش دادند.

میدل ایست نیوز: رسانه‌های مختلف عربی سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را به هنگام بازگشت از  افتتاح یک سد مرزی مشترک با جمهوری آذربایجان به شکل گسترده ای پوشش دادند.

شبکه الجزیره اخبار فوری خود را روی پوشش این حادثه متمرکز و سعی کرد موضع‌گیری مقامات امریکایی را در این خصوص برجسته‌سازی کند.

الجزیره به نقل از وزارت خارجه امریکا اعلام کرد گزارش‌های دریافتی درباره احتمال فرود اضطراری بالگرد رئیس‌جمهور ایران را از نزدیک دنبال می‌کنیم.

این منبع به نقل از  مقامات کاخ سفید اعلام کرد: رئیس جمهور بایدن در جریان گزارش ها مبنی بر سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور ایران قرار گرفته است.

الجزیره در ادامه به پوشش بخش هایی از جزئیات این حادثه پرداخت و نوشت گزارش های اولیه از فرود سخت بالگرد حامل رئیس جمهور ایران در استان آذربایجان شرقی حکایت دارد و تیم های امدادی  برای جستجو  به محل حادثه اعزام شده اند.

الجزیره به نقل از سخنگوی دولت ایران اعلام کرد عملیات جستجو در شرایط سخت جوی و در منطقه کوهستانی که دسترسی به آن به راحتی امکان پذیر نیست ادامه دارد و تیم‌های امدادی بیشتری به محل حادثه اعزام می‌شوند.

شبکه اسکای نیوز عربی هم ادعا کرد جوبایدن رئیس جمهور امریکا نیز به منظور برگزاری جلسه فوری درپی اخبار مربوط به دچار سانحه شدن بالگرد رئیس جمهور ایران تعطیلات خود را  نیمه تمام گذاشت.

اسکای نیوز نوشت، جو بایدن، رئیس جمهور امریکا روز یکشنبه پس از سانحه بالگرد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، تعطیلات خود را نیمه تمام گذاشت و برای برگزاری  یک جلسه توجیهی فوری به کاخ سفید بازگشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تایید کرد که این وزارتخانه از نزدیک گزارش‌هایی مبنی بر اینکه بالگرد حامل ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران و امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران را که  ممکن است در فرود با مشکل مواجه شده باشد؛ رصد می‌کند.

خبرگزاری رسمی عراق با انتشار اخبار فوری در کانال تلگرامی خود حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهوری ایران را پوشش داد .این منبع افزود: بالگرد رئیس جمهور ایران به دلیل شرایط بد جوی در آذربایجان شرقی مجبور به فرود اضطراری شد. شرایط بد جوی در غرب کشور مانع از رسیدن تیم های امدادی به بالگرد رئیس جمهور شد.

خبرگزاری عراق به نقل از وزیر کشور ایران اعلام کرد هنوز از وضعیت رئیس جمهور ایران اطلاعی نداریم. تلویزیون ایران نیز اعلام کرد، محل دقیق بالگردی که رئیس جمهور ایران در آن حضور داشت مشخص شده است. اما هلال احمر ایران اعلام کرده است هنوز اثری از بالگرد ابراهیم رئیسی پیدا نشده است ضمن آنکه صخره های عظیمی به ارتفاع بیش از 70 متر در محل سانحه هواپیمای رئیس جمهور ایران وجود دارد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی نیز تلاش کرد این حادثه را به نقل از مقامات رسمی ایران از جمله وزیر کشور پوشش دهد. واس به نقل اوزیر کشور ایران نوشت، بالگردی که دچار سانحه دخیل شده، حامل ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و مقامات محلی بوده است. احمد وحیدی به تلویزیون دولتی ایران توضیح داد که مقامات منتظر جزئیات بیشتر هستند.

خبرگزاری سوریه نیز با انتشار این خبر نوشت بالگرد حامل رئیس جمهور ایران و تعدادی از مقامات ایرانی مجبور به فرود اضطراری شد.

این منبع افزود: بالگرد حامل ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و هیئت همراه در استان آذربایجان شرقی در شمال غرب ایران دچار حادثه فرود اضطراری شد. این بالگرد حامل رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، استاندار آذربایجان شرقی، مالک رحمتی امام جمعه تبریز و سایر همراهان بوده است.

خبرگزاری رسمی اردن پترا نیز با انتشار تصویری از رئیس جمهوری ایران به نقل از رسانه های ایرانی اعلام کرد بالگرد حامل ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران در استان آذربایجان شرقی «فرود سخت» داشته است.

این منبع از کندی عملیات جستجو به علت نبود جاده و شرایط نامساعد جوی به ویژه مه شدید،  خبر داد.

روزنامه الشرق الاوسط  هم با درج تصویری از  ابراهیم رئیسی و الهام علی اف روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان در کنار یکدیگر نوشت، بالگرد رئیس جمهوری ایران پس از وقوع یک سانحه سخت ناپدید شد.

الشرق الاوسط با انتشار اخبار این حادثه به نقل از خبرگزاری ها و رسانه های ایرانی و پوشش لحظه به لحظه اخبار، یکی از گزارشهای قدیمی خود  تحت عنوان ابراهیم رئیسی نامزد نخست برای جانشینی آیت الله خامنه ای رهبری معظم ایران را باز نشر کرد.

روزنامه الاهرام مصر هم با پوشش اخبار این حادثه بخشی از سخنان یک مقام ایرانی را مبنی بر اینکه جان ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه پس از سقوط بالگرد در خطر است؛ برجسته کرد.

روزنامه اماراتی البیان هم به شکلی گسترده این خبر را پوشش داد و روی در خطر بودن جان رئیس جمهوری ایران و وزیر خارجه این کشور تمرکز کرد. این روزنامه ابتدا گزارشی درباره اینکه چه کسانی در این بالگرد بوده اند منتشر و سپس اظهارات وزیر کشور ایران را بازتاب داد.

روزنامه کویتی الجریده نیز با تیتری شیطنت آمیز در صدد القای جان باختن رئیس جمهور ایران در این حادثه برآمد و نوشت: «مفقود شدن بالگرد رئیسی و ایران به دنبال رئیس جمهور!» الجریده در ادامه به نقل از رویترز نوشت «گزارش‌های اولیه حاکی از وقوع سانحه سخت در فرود هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور ایران است». رویترز به نقل از تلویزیون رسمی ایران گزارش داد که این کاروان متشکل از سه بالگرد بود، اما جزئیات دیگری درباره این حادثه ارائه نکرد.

رسانه های رژیم صهیونیستی نیز پس از وقوع این حادثه تا ساعتی در سکوت خبری به سر بردند اما اندک اندک به انتشار اخبار با رویکرد ناامید شدن تیم های امدادی از زنده ماندن سرنشینان بالگرد حامل رئیس جمهور مبادرت کردند.

در همین زمینه کانال عربری عکا نوشت: برآورد سازمان های اطلاعاتی بین المللی حکایت از آن دارد که  ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در سانحه هلیکوپتر جان باخته است. عکا همچنین به نقل از یک مقام ایرانی اعلام کرد، جان ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در خطر است.

منبع
الاهرام

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا