خبر اولسیاسی

گزارش لحظه به لحظه:
حضور هیئت‌های رسمی خارجی در تهران برای شرکت در مراسم تشییع رئیس جمهور فقید ایران

همزمان با برگزاری تشییع مردمی رئیس فقید ایران و وزیر خارجه و همراهانشان، هیئت‌های رسمی خارجی به ریاست مقامات بلندپایه برای شرکت در مراسم تشییع رسمی وارد تهران شدند.

میدل ایست نیوز: همزمان با برگزاری تشییع مردمی رئیس جمهور فقید ایران و وزیر خارجه و همراهانشان، هیئت‌های رسمی خارجی به ریاست مقامات بلندپایه در حال ورود به تهران برای شرکت در مراسم تشییع رسمی هستند.

همچنین بنا بر اعلام دفتر ریاست جمهوری ایران ۹۰ تن از سران و مقامات ارشد کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با حضور در محل سالن اجلاس سران تهران به مقام رئیس جمهور و همراهان شهیدش ادای احترام کردند.

صبح امروز محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، در رأس هیئتی وارد تهران شد و به دیدار رهبر ایران رفت.

بر اساس بیانیه دفتر اطلاع رسانی نخست وزیری عراق که صبح امروز (چهارشنبه) منتشر شده رئیس دادگاه فدرال و شمار دیگری از وزرا و استانداران السودانی را در این سفر همراهی می کنند.

مقامات اقلیم کردستان عراق

نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و هیئت همراه وی وارد تهران شدند.

به گزارش «ایرنا» بارزانی برای حضور در مراسم گرامیداشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید ایران و همراهان وی در سانحه سقوط بالگرد که منجر به شهادت ایشان شده است، وارد تهران شد.

مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز وی را در این سفر همراهی می کند.

نخست وزیر ارمنستان

همچنین نیکول پاشینیان نخست وزیر کشور ارمنستان برای حضور در مراسم تشییع رئیس جمهور وارد کشور شد و پیش از ظهر امروز در دیدار با رهبر ایران مراتب تاثر و همدردی ملت و دولت ارمنستان را اعلام کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار ضمن قدردانی از ابراز همدردی نخست وزیر ارمنستان، به مشترکات تاریخی و جغرافیایی و منافع مشترک ایران و ارمنستان اشاره کرد و گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر گسترش روز افزون روابط با ارمنستان، تحت هدایت آقای مخبر ادامه پیدا خواهد کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای خاطر نشان کرد: رئیس جمهور فقید ما نسبت به مسائل مرزی مربوط به ارمنستان و حوادث اطراف این قضیه، بسیار حساس بود و باید این حساسیت‌ها و مراقبت‌ها همچنان لحاظ شوند و ما باید خودمان بتوانیم منافع خود را تأمین کنیم.

نخست وزیر ارمنستان نیز در این دیدار گفت: ما از شنیدن خبر درگذشت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران و همراهان ایشان در سانحه هوایی شوک‌زده شدیم و در بهت هستیم اما همانگونه که حضرتعالی گفتید، مطمئنیم که تحت هدایتها و رهبری شما خللی در امور ایران به‌وجود نخواهد آمد.

رئیس جمهور تونس

قیس سعید، رییس جمهور تونس و هیئت همراه به منظور شرکت در مراسم یادبود شهید ابراهیم رییسی و همراهانش وارد تهران شد.

این اولین سفر رئیس جمهور تونس به تهران است.

رئیس دومای روسیه

«ویاچسلاو وولودین» رئیس مجلس دومای دولتی روسیه نیز به عنوان نماینده مسکو در برای شرکت مراسم یادبود شهیدان رئیسی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و سایر مقامات ارشد ایران وارد تهران شد.

معاون رئیس جمهور هند

معاون رییس جمهور هند نیز از جمله کسانی است که حوالی ساعت 12 وارد تهران شد تا در مراسم یادبود رئیس دولت سیزدهم ایران و همراهانش شرکت کند.

معاون رئیس جمهور هند در ابتدای ورود به تهران با بزرگداشت یاد شهیدان رئیسی و امیر عبداللهیان سرافرازی ملت ایران را آرزو کرد.

رئیس‌جمهور تاجیکستان

امامعلی رحمان رئیس‌جمهور کشور تاجیکستان برای حضور در مراسم یادبود رئیس‌جمهور قفید ایران و همراهانش وارد تهران شد.

نخست وزیر آذربایجان

علی اسدوف نخست‌ وزیر جمهوری آذربایجان نیز برای حضور در مراسم یادبود رئیس‌جمهور فقید ایران و همراهانش وارد تهران شد.

شهادت رئیس جمهور فقید ایران ساعاتی پس از دیدار وی با رئیس جمهور آذربایجان در منطقه مرز رخ داد.

هیئت بلند پایه طالبان

هیئت عالی‌رتبه طالبان متشکل از ملابرادر آخوند معاون اقتصادی نخست‌وزیر و امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان و هیئت همراه که به منظور شرکت در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران عازم تهران شده بودند در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی مهرآباد پایتخت ایران مورد استقبال حسن کاظمی قمی سفیر ایران در کابل قرار گرفتند.

وزیر خارجه مصر

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر به منظور شرکت در مراسم گرامیداشت رئیس جمهور فقید ایران و همراهانش وارد تهران شد.

این نخستین سفر وزیر امور خارجه مصر به تهران است.

نخست وزیر سوریه

هیئت عالی رتبه سوریه به ریاست حسین عرنوس نخست وزیر این کشور برای حضور در مراسم گرامیداشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران و همراهانشان وارد تهران شد.

محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و بازرگانی و علی مملوک مشاور امور امنیت ملی در دبیرخانه ریاست جمهوری سوریه عرنوس را در این سفر همراه می کنند.

رئیس مجلس ازبکستان

از کشور ازبکستان رئیس مجلس این کشور برای شرکت در مراسم گرامیداشت شهید جمهور و شهدای همراه وارد تهران شد.

نخست وزیر پاکستان

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، نیز ریاست هیئت مشارکت کننده این کشور در مراسم تشییع رسمی رئیس جمهور ایران را بر عهده گرفت.

وزير خارجه كويت

عبدالله علی الیحیا در اولین سفر خارجی خود پس از تشکیل دولت جدید کویت، وارد تهران شد.

امیر قطر

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در رأس هیئتی برای ادای احترام به پیکر رئیس جمهور فقید ایران و همراهان وی وارد تهران شد.

 

دستیار ویژه پادشاه عربستان

دستیار ویژ پادشاه عربستان و فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان نیز طی سفری رسمی وارد تهران شد.

به گزارش العربیه، هدف از این سفر، شرکت در مراسم بزرگداشت شهیدان ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه این کشور و همراهان آنها است.

نخستین سفر وزیر خارجه بحرین به ایران پس از قطع روابط

عبداللطیف بن راشد الزیانی‌، وزیر امور خارجه بحرین به منظور شرکت در مراسم یادبود شهیدان سانجه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور ایران عصر امروز (چهارشنبه)  وارد تهران شد.

به گزارش فارس، این نخستین سفر وزیر خارجه بحرین به ایران بعد از قطع روابط دو کشور است.

معاون رئیس جمهور و وزیر خارجه ترکیه

هاکان فیدان و هیئت همراه برای حضور در مراسم گرامی داشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و همراهانشان به تهران سفر کردند.

همچنین رئیس جمهور ترکیه به منظور مشارکت در مراسم تدفین رئیس جمهوری ایران فردا عازم شهر مقدس مشهد خواهد شد.

به گزارش ترکیش مینت، سخنگوی حزب عدالت و توسعه با اشاره به سفر معاون رئیس جمهور و وزیر خارجه ترکیه به تهران برای حضور در مراسم شهید رئیسی گفت: اردوغان رئیس جمهور کشورمان فردا در مراسم تدفین رئیسی در مشهد شرکت خواهد کرد.

وزیر خارجه امارات

عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات نیز طی سفری رسمی وارد تهران شد.

هدف از این سفر، شرکت در مراسم بزرگداشت شهیدان ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه این کشور و همراهان آنها است.

همچنین نماینده ویژه امپراطور ژاپن، دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی، معاون نخست‌وزیر چین، وزیر خارجه بلاروس، معاون نخست‌وزیر قرقیزستان، وزیر خارجه ونزوئلا، فرستاده ویژه سنگاپور، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، دبیرکل سازمان همکاری‌های کشورهای آسیایی، فرستاده ویژه ازبکستان، رئیس مجلس الجزایر، سخنگوی انصار الله یمن، فرستاده‌های ویژه نیکاراگوئه و مالدیو و … برخی دیگر از افراد حاضر در این مراسم بودند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا