سیاسی

مقام امریکایی: به توافق دفاعی و همکاری هسته‌ای با عربستان نزدیکیم

یک مقام بلندپایه امریکایی اعلام کرد که امریکا و عربستان به توافق دفاعی و همکاری در حوزه کاربردهای مسالمت‌آمیز انرژی هسته‌ای نزدیک هستند.

میدل ایست نیوز: یک مقام بلندپایه امریکایی اعلام کرد که امریکا و عربستان به مجموعه اقدامات شبه نهایی برای توافق دفاعی دست یافته اند.

به گزارش الشرق، این مقام امریکایی اشاره کرد که این توافق شامل همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای مسالمت آمیز نیز خواهد شد.

مقام مذکور گفت که توافق دوجانبه تقریباً تکمیل شده است اما برخی عوامل از جمله روند قابل اعتماد برای برپایی کشور فلسطین و گام‌ها برای تحقق ثبات در غزه هنوز به اقدامات بیشتری نیاز دارد.

این مقام در دولت امریکا که نخواست نامش فاش شود گفت که توافق امریکا و عربستان هنوز انجام نشده، کسی این را نمی‌گوید اما به آن نزدیک شده‌ایم.

وی اشاره کرد که این توافق شامل همکاری امریکا با عربستان در حوزه انرژی هسته‌ای مسالمت آمیز خواهد بود.

یک مقام دیگر نیز گفت که مذاکره کنندگان همچنین مسأله فروش جنگنده‌های پیشرفته اف ۳۵ و سلاح‌های دیگر به عربستانی‌ها را بررسی خواهند کرد.

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که ایالات متحده و عربستان سعودی به دستیابی به توافق نهایی در مورد یک معاهده دفاعی دوجانبه نزدیک هستند و مشاور امنیت ملی امریکا در اوایل این هفته پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات با عربستان داشته است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که دو طرف به توافق دوجانبه ازز هر زمان «نزدیک‌تر» هستند و این توافق اکنون «تقریبا نهایی» است.

مذاکره کنندگان امریکایی و سعودی به دنبال یک توافق دوجانبه هستند که احتمالاً دربردارنده تضمین‌های رسمی ایالات متحده برای دفاع از عربستان و همچنین دریافت سلاح‌های پیشرفته‌تر ایالات متحده در ازای توقف خرید تسلیحات چین و محدود کردن سرمایه گذاری چین در این کشور است.

منبع
الشرق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا