خبر اولسیاسی

توضیح دولت عراق درباره سازوکار تازه تعامل با سازمان ملل

سخنگوی دولت عراق با توضیح درباره شیوه جدید تعامل با سازمان ملل، گفت که به حضور کمیته دائم که به شورای امنیت گزارش سالانه بدهد نیازی نیست.

میدل ایست نیوز: باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق، شیوه جدید تعامل با سازمان ملل را توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، وی اشاره کرد که هیئت مساعدت سازمان ملل برای عراق (یونامی) در ماه هشتم سال 2003 و پس از سقوط نظام صدام حسین تشکیل شد و از بارزترین حوزه‌های فعالیت این سازمان، حمایت سیاسی از دولت به ویژه با تشکیل دولت، انتخابات، روابط با اقلیم کردستان، قضیه کرکوک، اختلافات میان طیف‌های اجتماعی، تشکیل پارلمان و ارائه مشورت و کمک درخصوص اختلافات مرزی با ایران، ترکیه، عربستان، کویت و اردن بود.

العوادی با اشاره به اینکه نهاد حکومت در عراق روند تکاملی خود را طی می‌کند و طی دو سال اخیر به ثبات رسیده است و امور سیاسی داخلی و خارجی را خود به طور کامل مدیریت می‌کند، گفت که توافق امنیتی با ایران توسط دولت عراق منعقد شد و توسعه روابط با ترکیه و سفر اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به عراق نیز از دستاورد‌های دولت است.

سخنگوی دولت عراق گفت که عراق خواستار حمایت سازمان ملل از پرونده‌های حقوق بشر، انتخابات، توسعه و هر آنچه در آن به نقش سازمان ملل نیاز است، خواهد شد.

العوادی تاکید کرد که عراق به سازمان ملل نیاز دارد تا در عراق حضور داشته باشد و در پرونده‌های آب و هوا، محیط زیست و سایر پرونده‌های دیگر با سازوکاری جدید شامل عدم حضور دائم در عراق کمک کند.

وی توضیح داد که می‌توان کمیته‌هایی را برای مدت معینی تشکیل داد تا به عراق بیایند و در این پرونده‌ها کمک کنند و سپس فعالیت آن‌ها به پایان برسد و نیازی به حضور کمیته دائم که گزارش سالانه به سازمان ملل بدهد نیست.

العوادی بیان کرد که پیشنهاد دولت، ماندن یونامی تا پس از انتخابات پارلمانی پیش روست زیرا دولت خواسته است آخرین مهلت حضور یونامی ۳۱ دسامبر ۲۰۲۵ باشد و انتخابات پارلمانی در نوامبر برگزار می‌شود.

وی گفت که اگر این هیئت پیش از تاریخ انتخابات منحل شد، دولت از سازمان ملل می‌خواهد کمیته‌ای ویژه انتخابات تشکیل دهد تا به کمیساریای عالی مستقل انتخابات کمک کند و بر روند آن نظارت داشته باشد و سپس نتایج انتخابات را تایید کند زیرا این مسأله برای فرآیند سیاسی و دولت ضروری است.

پیش از این نخست وزیر عراق در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار پایان ماموریت هیئت مساعدت سازمان ملل برای عراق در دسامبر سال 2025 شد.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا