خبر اولسیاسی

وخامت حال پادشاه عربستان
محمد بن سلمان در مواجهه با معادله دشوار توازن منطقه‌ای

ولیعهد عربستان سعودی در حالی برای تحکیم قدرت خود در پادشاهی نفت‌خیز تلاش می‌کند، که با معادله‌ای دشوار برای «برقراری توازن پیچیده» روبه‌رو است.

میدل ایست نیوز: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در حالی برای تحکیم قدرت خود در پادشاهی نفت‌خیز تلاش می‌کند، که با معادله‌ای دشوار برای «برقراری توازن پیچیده» روبه‌رو است.

به گزارش بلومبرگ، در این هفته پس از اعلامیه دربار سلطنتی درباره ابتلای ملک سلمان، پادشاه 88 ساله عربستان به التهاب ریه و بستری شدن او در بیمارستان، توجه‌ها به رهبری شاهزاده جوان افزایش یافته است.

بر کسی پوشیده نیست محمد بن سلمان از زمانی که پدرش در سال ۲۰۱۷ او را به عنوان ولیعهد منصوب کرد، حاکم واقعی عربستان سعودی است.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود محمد بن سلمان در مرحله بعدی به جای استفاده از مشت آهنینی که قبلاً برای سرکوب هر مخالفی، چه در خانواده سلطنتی و چه در میان مذهبی‌ها و چه تبعیدیان، استفاده می‌کرد، در پی جلب مخالفان احتمالی و تحکیم سلطه داخلی خود استفاده کند.

بر اساس این گزارش، یکی از عناصر کلیدی برای مدیریت همه این‌ها، چشم‌انداز ۲۰۳۰ است که توسط محمد بن سلمان برای کاهش وابستگی اقتصاد عربستان به نفت از طریق سرمایه گذاری در همه زمینه‌ها، از گردشگری گرفته تا خودرو‌های الکتریکی و ارتباطات، راه‌اندازی شده است.

اما این کار آسانی نخواهد بود، زیرا قیمت نفت در سطحی نیست که ولیعهد برای تامین مالی برنامه‌های تریلیون‌ها دلاری خود لازم دارد.

بر اساس این گزارش، از آنجایی که درهای کشور بیشتر به روی سرمایه‌گذاری خارجی باز می‌شود، محمد بن سلمان باید برای نارضایتی احتمالی میان کسانی که احساس می‌کنند از قافله عقب مانده‌اند یا می‌ترسند پادشاهی هویت اسلامی خود را از دست بدهد، چاره‌ای بیندشید.

در رابطه با روابط خارجی، این گزارش می‌گوید که اقدامات دیپلماتیک عربستان سعودی به همین اندازه با دشواری همراه خواهد بود.

روابط بین عربستان سعودی و همسایگانش در شورای همکاری ممکن است با تنش مواجه شود زیرا این کشور به دنبال تبدیل شدن به مرکز اصلی مالی و اقتصادی در منطقه است.

همچنین، در حالی که ریاض به دنبال تقویت مشارکت دفاعی و فناوری با ایالات متحده است، برای تعمیق همکاری با چین و روسیه نیز تلاش می‌کند.

به همین ترتیب، این گزارش معتقد است که حفظ روابط حسنه با تهران که سال گذشته با میانجیگری پکن انجام شد، ممکن است در مقطعی با عادی‌سازی روابط با اسرائیل در تضاد باشد.

این گزارش با اشاره به احتمال وقوع رویدادهای منطقه‌ای غیرمنتظره در آینده که بر برنامه‌های آینده پادشاهی تأثیر می‌گذارد، مانند حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر و درگیری ویرانگر متعاقب آن در غزه، پایان می‌یابد.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا ماه‌هاست که تلاش می‌کند تا عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را برای امضای توافقنامه صلح تحت فشار قرار دهد، اما پس از حمله حماس، بحث درباره این توافق متوقف شد.

ریاض اعلام کرده که تا زمانی که نیروهای اسرائیلی از نوار محاصره خارج نشوند و توافقی بر سر تشکیل کشور فلسطینی حاصل نشود، با اسرائیل رابطه برقرار نخواهد کرد.

منبع
بلومبرگ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا