اقتصادیسیاسی

واکنش ایران به پروژه «جاده توسعه» عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به تفاهم چهارجانبه درباره پروژه «جاده توسعه» گفت که تهران اجازه نمی‌دهد منافع اساسی‌اش در ارتباط با دالان‌ها و راه‌گذرها مورد بی توجهی قرار بگیرد.

میدل ایست نیوز: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: اظهارات پادشاه بحرین را شنیدیم و آن را مورد اهتمام قرار خواهیم داد و از تسلیت و همدردی پادشاه بحرین و حضور وزیر خارجه این کشور در آیین تکریم شهادت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید ایران و همراهان وی تشکر می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، کنعانی اعلام کرد: ایران به رغم این ضایعه بزرگ رویکرد خود را در تعامل سازنده با کشورهای مختلف دنیا در حوزه پیرامون و فرامنطقه‌ای ادامه خواهد داد.

وی گفت: حمایت از جبهه مقاومت سیاست اصولی برآمده از مبانی انقلاب اسلامی است. در حمایت از مردم فلسطین و جریان مقاومت هیچگونه خلل و وقفه‌ای ایجاد نخواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه  ایران در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر خارجه بحرین به تهران و اظهارات پادشاه بحرین مبنی بر اینکه دلیلی برای به تعویق افتادن احیای روابط با ایران وجود ندارد، گفت: اظهارات پادشاه بحرین را شنیدیم و آن را مورد اهتمام قرار خواهیم داد.

کنعانی در ادامه به سفر وزیر خارجه عمان به ایران و مذاکرات غیرمستقیم ایران و امریکا در عمان گفت: سفر وزیر خارجه عمان به تهران در چارچوب عزیمت به منظور ابراز تسلیت و ابلاغ مراتب همدردی عمان با ایران است. بدیهی است ایران و عمان دارای موضوعات متعدد برای گفتگوهای مشترک و دو جانبه هستند و فرصتی است در این سفر موضوعات دوجانبه در چارچوب موضوعات مورد علاقه مورد بحث و نظر قرار بگیرد.

وی افزود تبادل پیام بین ایران و امریکا در خصوص مذاکرات رفع تحریم ها همواره در جریان بوده و قطع نشده است و مفاد خبرهای منتشره در برخی رسانه های غربی در خصوص این گفتگوها دقیق و معتبر نیست.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره شهروند بازداشت شده ایران در عراق هم گفت: ایران در جریان جزییات پرونده این شهروند ایرانی است و بازداشت یک شهروند ایرانی در کشور عراق از نظر ما به هیچ وجه پذیرفته شده نیست و هرگونه رفتار غیرقانونی و غیرحقوقی و غیرانسانی با این شهروند ایرانی را قویا محکوم می کنیم و موضوع این شهروند را مبتنی بر وظیفه سازمانی و حرفه‌ای دستگاه دیپلماسی به عنوان موضوع جدی در روابط و همکاری با عراق با جدیت دنبال کرده و گفت‌وگوها در سطوح مختلف انجام و در سطوح عالی پیگیری شده است.

کنعانی ادامه داد: وزیر خارجه فقید شخصا این موضوع را با جدیت دنبال کرد و قبل از شهادت وزیر خارجه دیداری هم با خانواده این شهروند ایرانی در محل وزارت خارجه انجام شد و سفارت ایران در بغداد این موضوع را به عنوان موضوع مهم مورد پیگیری جدی قرار دهد.

وی بیان کرد: بدون اینکه وارد جزییات شوم اجازه دهید این موضوع در چارچوب کنسولی دنبال شود و امیدوارم نتیجه تلاش‌ها به بازگشت این شهروند ایرانی به خاک وطن منجر شود. این از موضوعات جدی مورد اهتمام وزارت خارجه ایران است و به تلاش‌ها تا آزادی این شهروند ادامه خواهیم داد.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره یادداشت تفاهم بین عراق، قطر، امارات و ترکیه و اینکه آیا این به معنای حذف ایران در بحث ترانزیت در منطقه نیست؟ اظهار داشت: در بحث راه گذرهای ترانزیتی در منطقه از دیرباز به عنوان ایران به دلیل موقعیت خاص و راهبردی در منطقه داریم این موضوعات را با دقت دنبال کردیم و از هر ابتکاری که با نگاه به استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه باشد استقبال کردیم و دارای ابتکار نظر در خصوص راه‌گذرها در منطقه هستیم.

کنعانی افزود: در ارتباط با این پروژه‌ها منفعل نیستیم و این موضوعات با دقت و حساسیت دنبال خواهد شد و اجازه نمی‌دهیم منافع اساسی ایران در ارتباط با دالان‌ها و راه‌گذرها مورد بی توجهی قرار بگیرد. موضوعات را با دقت و وسواس و حساسیت دنبال خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به تهران بیان کرد: اگر از بازه زمانی سفر صحبت کنیم یک مقدار زمان مناسبی نیست. رئیس جمهور فقید و شهید ایران از ولی‌عهد عربستان برای سفر به ایران دعوت کرده و این دعوت مورد پذیرش قرار گرفته بود و دعوت متقابلی هم از سوی پادشاه عربستان برای سفر رئیس جمهور فقید دریافت شده بود که در چارچوب رویکرد اصولی دو کشور و گسترش روابط و تحکیم مناسبات دوستانه مورد پذیرش اصولی قرار گرفته بود. ولی در باره زمان و ترتیبات سفر باید برنامه ریزی و هماهنگی کنیم.
منبع
فارس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا