اقتصادی

انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان:
آماده تعدیل قراردادهای شرکت‌های خارجی هستیم

انجمن صنعت نفت کردستان (اپیکور) از دولت عراق و اقلیم کردستان برای انجام مذاکرات سه جانبه به منظور توافق درباره ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان دعوت کرد.

میدل ایست نیوز: انجمن صنعت نفت کردستان (اپیکور) از دولت عراق و اقلیم کردستان عراق برای انجام مذاکرات سه جانبه در راستای دستیابی به توافق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم دعوت کرد.

به گزارش «رووداو»، ایپکور در بیانیه‌ای اعلام کرد که اخیرا رسانه‌ها در گزارش‌های خود، اشتباهاً شرکت‌های نفتی جهانی را مقصر اعلام کردند و شرکت‌های مذکور را دلیل تداوم اختلاف‌ها در حوزه صادرات نفت از طریق خطوط لوله‌های عراق دانستند.

انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان خاطر نشان کرد که از تاریخ ۷-۹ دسامبر مذاکرات مشترکی بین شرکت‌های نفتی جهان و نماینده دولت عراق و اقلیم کردستان انجام نشده است.

اپیکور همچنین بر آمادگی خود برای از سرگیری مذاکرات صادرات نفت تاکید کرد.

علاوه بر این شرکت‌های عضو در این انجمن اظهار کردند که در صورت لزوم، آمادگی دارند تا تعدیلاتی را در قراردادهای کنونی ایجاد کنند.

مایلز کاکینگز، سخنگوی انجمن صنعت نفت کردستان گفت که شرکت‌های عضو این انجمن معتقدند که مذاکرات سه جانبه میان دولت عراق، اقلیم کردستان و شرکت‌های بین‌المللی نفتی بهترین راه برای ایجاد راه حل در راستای از سرگیری صادرات نفت از طریق خطوط نقت عراق و ترکیه است.

کاکینگز در ادامه بر آمادگی شرکت‌های عضو اپیکور برای مشارکت سازنده در هر گونه مذاکرات در این زمینه تاکید کرد.

هفته گذشته محمد شیاع السودانی در کنفرانسی مطبوعاتی تأکید کرد که شرکت‌های پیمانکار در میدان‌های نفتی اقلیم کردستان عراق به تعدیل قراردادهایی که از چند سال پیش با حکومت ایالتی امضا کرده‌اند حاضر نمی‌شوند.

السودانی گفت: «آنها حاضر به تعدیل قیمت نمی‌شوند و مذاکرات در این مسئله به بن‌بست می‌رسد».

در قانون بودجه عراق هزینه تولید هر بشکه نفت 8 دلار تعیین شده اما به گفته السودانی، شرکت‌های فعال در اقلیم کردستان بابت تولید هر بشکه نفت 26 دلار دریافت می‌کنند.

گفتنی است در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۳، پس از تصمیم هیئت داوران در اتاق تجارت بین‌المللی پاریس به نفع عراق، صادرات نفت اقلیم کردستان عراق متوقف شد.

پیش از این توقف حجم صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق بندر جیهان ترکیه، روزانه ۴۵۰ هزار بشکه بود که ۰. ۵ درصد از صادرات نفت جهان را به خود اختصاص داده بود.

منبع
رووداو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا