سیاسی

در دیدار فؤاد حسین
تاکید وانگ یی بر حمایت مستمر چین از عراق

وزیر خارجه چین در دیدار با همتای عراقی خود در پکن بر حمایت مستمر چین از تلاش‌های عراق برای حفظ حاکمیت و توسعه اقتصاد خود، در زمینه مبارزه با تروریسم و مخالفت با همه مداخلات خارجی تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در پکن با وانگ یی، وزیر خارجه چین در حاشیه نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و چین دیدار و گفت وگو کرد.

براساس بیانیه وزارت خارجه عراق، در این دیدار وانگ یی مجددا از  دعوت او برای سفر به عراق استقبال کرد.

وی همچنین از برگزاری نشست کمیته مشترک عراق و چین که قرار است در بغداد برگزار شود، استقبال کرد.

دو طرف مسائل دارای اهمیت مشترک از جمله در حوزه سیاسی، اقتصادی و نظامی را بررسی کردند.

فؤاد حسین در این دیدار به پروژه جاده توسعه و امکان انسجام این پروژه استراتژیک با ابتکار کمربند و جاده چین که عراق در سال 2015 به آن پیوست، اشاره کرد.

وزیر خارجه عراق بر تلاش های دولت عراق برای متنوع سازی اقتصاد در حوزه های کشاورزی و گردشگری دینی تاکید کرد و از شرکت های چینی خواست در حوزه انرژی جایگزین و گاز سرمایه گذاری کنند.

فؤاد حسین اشاره کرد که عراق نقش مهمی در زمینه بهره برداری از گاز مشعل ایفا خواهد کرد.

دو طرف درباره همکاری بانکی و مالی و حمایت چین از عراق در دریافت تامین مالی برای سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی از بانک آسیایی سرمایه گذاری در زیرساخت ها به ویژه زیرساخت های مرتبط با پروژه جاده توسعه رایزنی کردند.

وزرای خارجه عراق و چین از تلاش های دیپلماتیک در گشایش کنسولگری عراق در گوانجو و کنسولگری چین در بصره و همچنین گشایش خط پکن – بغداد توسط هواپیمایی عراق تقدیر کردند.

وانگ یی بر حمایت مستمر چین از تلاش های عراق برای حفظ حاکمیت و توسعه اقتصاد خود و در زمینه مبارزه با تروریسم و مخالفت با همه مداخلات خارجی تاکید و ابراز اطمینان کرد عراق تضمین های امنیتی برای نهادها، شرکت ها و شهروندان چینی عامل در عراق را تامین خواهد کرد.

از طرفی دیگر فؤاد حسین بر همکاری مستمر دو کشور در حوزه حمایت متقابل از مناصب بین المللی تاکید و به نقش مهم عراق در بهبود روابط در کشورهای منطقه به ویژه تقریب دیدگاه ها میان عربستان و ایران اشاره کرد.

وی از تلاش های چین در مسائل محوری از جمله قضیه فلسطین و تصمیمات مرتبط با آن تقدیر کرد.

منبع
وزارت خارجه عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا