خبر اولسیاسی

استقبال نیروهای سیاسی عراق از قطع‌نامه شورای امنیت درباره پایان مأموریت یونامی

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه و ائتلاف ادارة الدوله با انتشار بیانیه‌های جداگانه از پاسخ مثبت شورای امنیت به درخواست عراق برای پایان مأموریت هیئت مساعدت سازمان ملل در عراق استقبال کردند.

میدل ایست نیوز: چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه و ائتلاف ادارة الدوله با انتشار بیانیه‌های جداگانه از پاسخ مثبت شورای امنیت به درخواست عراق برای پایان مأموریت هیئت مساعدت سازمان ملل در عراق استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) در بیانیه چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه آمده که این گروه از پاسخ مثبت شورای امنیت به درخواست دولت عراق و صدور قطع‌نامه دراین‌باره به اتفاق آرا که بخشی از برنامه دولت عراق بوده استقبال می‌کند.

چارچوب هماهنگی صدور این قطع‌نامه را به ملت عراق تبریک گفته و تأکید کرده که این قطع‌نامه نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر عراق به لحاظ امنیتی و ثبات است و تلاش‌های صادقانه دولت در این عرصه را ثابت می‌کند.

در این بیانیه از نیروهای سیاسی و ملت عراق خواسته شده که با همکاری و هم‌بستگی بیشتر برای رفاه و شکوفایی بیشتر عراق تلاش کنند.

چارچوب هماهنگی همچنین از تلاش‌های مخلصانه هیئت مساعدت سازمان ملل (یونامی) در بیست سال گذشته قدردانی کرده است.

در همین راستا، ائتلاف ادارة الدوله، فراکسیون اکثریت مجلس عراق، با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال فراوان از پایبندی دولت عراق به توافقات خود در برنامه دولت درباره تلاش برای تکمیل حاکمیت ارضی عراق، این دستاورد را به ملت عراق تبریک گفت.

در این بیانیه آمده که این قطع‌نامه نشان‌دهنده ادامه تلاش عراق در برقراری امنیت و ثبات و ثابت‌کننده تلاش‌های مخلصانه دولت عراق در این چارچوب است.

ائتلاف ادارة الدوله از همه کشورهای جهان که در این مدت در کنار عراق ایستادند قدردانی و تأکید کرد که عراق صادقانه در پی برقراری روابط استوار با همه کشورهای جهان بر اساس منافع متقابل است.

شورای امنیت روز جمعه (31 مه) خروج یونامی از عراق را که بیش از 20 سال است در کشور فعالیت می کند، در پایان سال 2025، تصویب کرد.

شورای امنیت با اتفاق آرا، تمدید ماموریت یونامی که در سال 2003 تاسیس شده است را به مدت 19 ماه تا پایان سال 2025، به تصویب رساند.

در تاریخ 10 ماه جاری، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستار پایان ماموریت هیئت مساعدت سازمان ملل برای عراق (یونامی) شد.

السودانی در این نامه خواستار پایان کامل ماموریت این سازمان در اواخر سال 2025 شد و تاکید کرد که وجود آن در عراق دیگر دلیلی ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا