خبر اولسیاسی

تاکید السودانی بر همگرایی ودر نظر گرفتن منافع همه کشورها در پروژه جاده توسعه

نخست وزیر عراق بر افزایش تجارت درون منطقه‌ای و حل مشکلات حقابه عراق با ترکیه و لزوم استفاده از فرصت‌ها و همگرایی به جای تنش و درگیری تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق با اشاره به اهمیت پروژه جاده توسعه ، نقش بندر فاو در این پروژه، حجم تجارت درون منطقه ای وسرمایه گذاری در بخش گاز این پروژه را ارتباط شرق با اروپا از طریق کشورهای عراق و ترکیه دانست و افزایش تجارت با ترکیه را ضامن ثبات و روابط عمیق و دراز مدت میان دو کشور قلمداد کرد.

به گزارش آناتولی، محمد شیاع السودانی در گفتگو با این خبرگزاری ترکیه‌ای تصریح کرد: طرح جاده توسعه به دنبال افزایش تجارت با ترکیه است و ما به زودی شاهد اقدامات و گام های عملی در سرمایه گذاری و همکاری در بخش کشاورزی دو کشور خواهیم بود.

نخست وزیر عراق با اشاره به تجربیات ترکیه در زمینه های مختلف از جمله در زمینه مدیریت منابع آبی تاکید کرد پروژه جاده توسعه، با توجه به معادلات فعلی بازار و روند و حرکت تجارت بین المللی، به معنای پیوند شرق با اروپا از طریق سرزمین های عراق و ترکیه است.

محمد شیاع السودانی در این مصاحبه درباره اهمیت جاده توسعه تاکید کرد: در ابتدا باید به نقش عراق در تجارت شرق و غرب طی قرن های متمادی نگاهی تاریخی داشت و اغراق نمی کنم اگر بگویم سرزمین بین‌النهرین از زمانهای بسیار بسیار دور، یک دالان و گذرگاه تجاری آسان بوده است که کاروان‌های تجاری مسیرهای آن را به دیگر مسیرها برای دسترسی به کلان شهرها و مراکز متمدن شهری به دیگر مسیرها ترجیح می دادند.

نخست وزیر عراق با اشاره به نقش بسیار مهم بندر فاو در پروژه جاده توسعه و اتصال این بندر به مرز ترکیه با توجه به معادلات کنونی تاکید کرد: منطقه هر از گاهی شاهد اوجگیری یا افول درگیری‌ها و تنش‌ها است و این امر ما را بر آن می‌دارد تا تلاشهای خود را روی پروژه هایی معطوف کنیم که بتوانند همگرایی ایجاد و منافع همه طرفها را تامین کنند.

السودانی با اشاره به آنکه اواخر سال جاری اولین اسکله های بندر فاو افتتاح خواهد شد، تصریح کرد جاده توسعه امکان شکل گیری و ساخت شهرهای صنعتی را فراهم خواهد کرد و همه شاخص‌های اقتصادی و امکان سنجی ها حکایت از آن دارد که این گذرگاه اگر نگوییم جایگزین، بلکه کم‌هزینه‌ترین و سریع‌ترین راه در بین بقیه کریدورها به شمار می آید.

نخست وزیر عراق به نقش جاده توسعه در افزایش تجارت درون منطقه ای و حجم آینده تجارت دوجانبه ترکیه و عراق اشاره کرد و گفت: این میزان در حال حاضر حدود 20 میلیارد دلار تخمین زده می شود اما حجم مبادلات می تواند به صورت عمودی توسعه یابد و افزایش ظرفیت تبادل و مشارکت واقعی با ترکیه می تواند ضامن ثبات و روابط عمیق و بلندمدت باشد و ما بر بخش های سرمایه گذاری و همکاری در بخش کشاورزی متمرکز شده ایم و به زودی شاهد گام های عملی در این زمینه با مشارکت شرکت های ترکیه ای خواهیم بود.

نخست وزیر عراق به سرمایه گذاری در بخش گاز اشاره کرد و افزود: سرمایه گذاری در بخش گاز یک آزمون راهبردی برای عراق است و باید از ثروت ملی خویش در خدمت به مردم و برنامه های توسعه استفاده بهینه انجام دهیم.

وی با اشاره به امکانپذیر نبودن ادامه سوزاندن گاز و هدر رفت ثروت ملی تصریح کرد ما برنامه داریم  عراق ظرف 3 سال در تولید گاز داخلی به خودکفایی برسد و  با اطمینان در حال حرکت هستیم تا ظرف 5 سال به عنصر مهمی در بازار گاز تبدیل شویم و افزون بر خود کفایی به تولید برق نیز کمک کنیم.

نخست وزیر عراق در ادامه به سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی اشاره و بر استقبال از شرکت های معتبر و تخصصی منطقه ای در همه زمینه ها تاکید کرد سرمایه گذاری در بخش گاز به معنای تامین منابع اضافی برای توسعه عراق است و ما آماده همکاری با شرکت های ترکیه ای و شرکت های کشورهای دوست هستیم.

السودانی در خصوص صادرات نفت نیز گفت: توقف پمپاژ و بهره برداری از میادین اقلیم کردستان عراق بدون شک ضرری برای کشور عراق و از دست دادن سود و منافع مورد انتظار برای توسعه استان های اقلیم و به طور کلی تقویت اقتصاد عراق است .

وی با اشاره به توقف فعالیت برخی شرکتها به خاطر اختلاف در هزینه های تولید نفت افزود: ما پس از بررسی کامل حقوقی، بر ابتکار عمل برای یافتن راحهای قابل قبول حل و فصل مشکلات در چارچوب قانون و بودجه عمومی فدرال تاکید داریم و منتظر راه حل هستیم ضمن انیکه حکومت اقلیم با این طرح ها موافقت کرده است اما شرکت ها از اصلاح قراردادها خودداری کردند.

نخست وزیر عراق در خصوص موضوع حزب کارگران کردستان پ ک ک و تروریستی خواندن آن و راههای مقابله با این حزب گفت: پ.ک.ک از دهه 1980 در عراق حضور داشته و ابهامات این حضور و همچنین علل تنش ها و درگیری ها نیز مشخص است اما تلاش کافی برای حل ریشه ای آن صورت نمی گیرد.

السودانی تاکید کرد قانون اساسی ما انجام هرگونه فعالیت نظامی مسلحانه به منظور تعرض یا هدف قرار دادن کشورهای همسایه از خاک عراق را ممنوع کرده است و به همین دلیل در شورای امنیت ملی تصمیم گرفتیم طبق قانون این گروهها و سازمان ها را به‌عنوان سازمان‌های ممنوعه در نظر بگیریم و از همین رو در خصوص اردوگاه مخمور اقداماتی انجام دادیم.

نخست وزیر عراق با تاکید بر حقابه این کشور و اهمیت امضای توافق آبی خاطر نشان کرد، ما قبلاً به همه اعلام کرده‌ایم بدتر شدن مشکل سهم عراق از آب‌ رودخانه‌های دجله و فرات به نفع هیچ‌کس، نه ترکیه و نه دیگر کشورهای منطقه نخواهد بود و همگی ما به یک شریان واحد زندگی متصل هستیم که اساس تمدن هزاران ساله عراق است.

منبع
خبرگزاری آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا