خبر اولسیاسی

واشنگتن خواستار فشار بر حماس برای پذیرش طرح آتش‌بس بایدن شد

وزیر امور خارجه امریکا از همتایان خود در عربستان سعودی، اردن و ترکیه خواست که حماس را تحت فشار قرار دهند تا طرح اعلام‌شده توسط رئیس جمهور امریکا برای متوقف کردن جنگ در نوار غزه را بپذیرد.

میدل ایست نیوز: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا روز جمعه از همتایان خود در عربستان سعودی، اردن و ترکیه خواست که جنبش مقاومت اسلامی (حماس) را تحت فشار قرار دهند تا نقشه راه اعلام‌شده توسط رئیس جمهور امریکا برای متوقف کردن جنگ در نوار غزه بپذیرد.

به گزارش «الجزیره»، سایت خبری اکسیوس به نقل از مقامات اسرائیلی و امریکایی گفت که «پیشنهاد اسرائیلی» مطرح‌شده ازسوی بایدن حاشیه انعطاف را برای اسرائیل از بین برده و هدف آن بسیج حمایت بین المللی از این پیشنهاد و فشار بر حماس است.

این مقامات تاکید کردند که اگر حماس این پیشنهاد را رد کند، آتش بس از روی میز برداشته خواهد شد و بحران در غزه احتمالا تشدید خواهد شد.

به گفته این مقامات، «اکنون آتش‌بس بستگی به حماس دارد و اینکه آیا به مذاکرات باز خواهد گشت یا نه… برای بایدن، این عملی‌ترین راه برای هموار کردن استراتژی خروج از جنگ است».

نقشه راه

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا جمعه شب خبر داد که بلینکن در راه بازگشت از نشست ناتو در پراگ، پایتخت چک، با همتایان خود از عربستان سعودی، اردن و ترکیه تماس تلفنی داشته و در این تماس‌ها تاکید کرد که حماس باید این توافق را بدون تاخیر بپذیرد.

بلینکن تاکید کرد: این پیشنهاد به نفع اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و به نفع امنیت بلند مدت منطقه است.

بایدن روز جمعه در یک سخنرانی اعلام کرد که اسرائیل یک «نقشه راه» جدید برای صلح پایدار در غزه ارائه کرده است و خواستار آن شد که حماس این توافق را بپذیرد زیرا «زمان پایان این جنگ فرا رسیده است.»

وی افزود که نقشه راه که روز پنجشنبه از طریق قطر به حماس ارائه شد، فرصتی است که نباید از دست داد.

بایدن گفت که مرحله اول که شش هفته به طول می‌انجامد شامل آتش‌بس کامل و خروج نیروهای اسرائیلی از تمام مناطق پرجمعیت غزه، آزادی تعدادی از گروگان‌ها از جمله زنان، سالمندان و زخمی‌ها و در عوض آزادی «صدها زندانی فلسطینی» است.

در طول این شش هفته، طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی برای آتش بس دائمی مذاکره خواهند کرد، اما اگر مذاکرات ادامه یابد، آتش‌بس برقرار خواهد ماند.

حماس در اولین اظهار نظر خود اعلام کرد که پیشنهاد آتش بس دائمی و خروج اشغالگر از غزه را مثبت می‌داند.

حماس در بیانیه‌ خود گفت که موضع امریکا و جمع‌بندی ایجادشده در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی درباره ضرورت پایان دادن به جنگ محصول استقامت مردم فلسطین است و بر موضع خود در برخورد مثبت با هر پیشنهادی بر اساس آتش بس دائمی و خروج کامل از غزه تاکید کرد.

ادامه جنگ

دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو،  مصمم است تا زمانی که تمام اهداف جنگ به دست نیامده است، به آن ادامه دهد.

این دفتر در بیانیه‌ای گفت: «نتانیاهو به تیم مذاکره کننده مأموریت داده تا طرح‌های کلی برای دستیابی به هدف بازگرداندن ربوده شدگان را ارائه دهد» و اشاره کرد که «این طرح‌های کلی امکان انتقال مشروط از یک مرحله به مرحله دیگر را به گونه‌ای فراهم می‌کند که اصول ما را حفظ کند.»

کانال ۱۲ اسرائیل همچنین به نقل از یک مقام اسرائیلی که نامش فاش نشده است، گفت: بایدن واقعیت اینجا را درک نمی‌کند و صحبت‌های او ضعیف و نشان دهنده پیروزی حماس است.

برای هشتمین ماه متوالی، رژیم صهیونیستی به جنگ ویرانگر خود علیه نوار غزه ادامه می‌دهد که تاکنون ده‌ها هزار فلسطینی در آن به شهادت رسیده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا