سیاسی

مشاور نخست وزیر عراق:
پایان ماموریت یونامی، یک دستاورد تاریخی است

مشاور سیاسی نخست وزیر عراق تاکید کرد که عراق با پایان ماموریت هیئت مساعدت سازمان ملل برای عراق (یونامی) از طریق رای شورای امنیت، دستاوردی تاریخی را محقق کرده است.

میدل ایست نیوز: فادی الشمری، مشاور سیاسی نخست وزیر عراق تاکید کرد که پایان ماموریت هیئت مساعدت سازمان ملل برای عراق (یونامی) از طریق رای شورای امنیت، دستاوردی تاریخی برای عراق است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، وی افزود که این تصمیم به لطف تلاش‌های پیوسته و رویکرد استراتژیک دولت عراق که به دنبال تحقق حاکمیت ملی و تقویت استقلال کشور است، اتخاذ شده است.

الشمری تاکید کرد که این گام نتیجه هماهنگی ثمربخش میان عراق و سازمان ملل است و آرمان‌های ملت عراق برای دستیابی به آینده‌ای شکوفا و خیزش عمرانی و پیشرفت در همه زمینه‌ها را عملی می‌کند.

مشاور نخست وزیر عراق گفت که این تصمیم در سایه چالش‌های پی در پی در منطقه اتخاذ شده و نشان دهنده اراده عراق در تحقق پیشرفت و ثبات و تقویت نقش مثبت آن در جامعه بین‌المللی است.

وی اشاره کرد که از طریق این دستاورد تاریخی، عراق بار دیگر بر توانایی خود برای موفقیت و مسئولیت‌پذیری تاکید و دولت عراق با جدیت و تلاش فشرده برای تحقق آینده‌ای امیدوارکننده مبتنی بر رویکرد توسعه‌ای و عمرانی فراگیر تلاش می‌کند.

الشمری در پایان ضمن تشکر از نقش یونامی در حمایت از عراق، تاکید کرد که این گام تنها، نشان دهنده وحدت و همبستگی میان عراق و جامعه بین‌المللی برای ساخت آینده‌ای روشن برای عراق است.

گفتنی است شورای امنیت امروز جمعه (31 مه) خروج یونامی از عراق را که بیش از 20 سال است در کشور فعالیت می کند، در پایان سال 2025، تصویب کرد.

شورای امنیت با اتفاق آرا، تمدید ماموریت یونامی که در سال 2003 تاسیس شده است را به مدت 19 ماه تا پایان سال 2025، به تصویب رساند.

در تاریخ 10 ماه جاری، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستار پایان ماموریت هیئت مساعدت سازمان ملل برای عراق (یونامی) شد.

السودانی در این نامه خواستار پایان کامل ماموریت این سازمان در اواخر سال 2025 شد و تاکید کرد که وجود آن در عراق دیگر دلیلی ندارد.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا