خبر اولسیاسی

عراق خواستار تعامل سازنده فلسطینیان با ابتکار عمل‌های مربوط به آتش‌بس در غزه شد

وزارت خارجه عراق در واکنش به ابتکار عمل رئیس جمهور امریکا درباره آتش‌بس در غزه، خواستار تعامل سازنده فلسطینیان با هر طرحی در چارچوب صیانت از حقوق و آمال مشروع ملت فلسطین شد.

میدل ایست نیوز: وزارت خارجه عراق بامداد امروز (یکشنبه 2 ژوئن) با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که در جریان ابتکار عمل مهم رئیس جمهور امریکا که با همکاری دو دولت مصر و قطر تنظیم شده و از حمایت بسیاری کشورهای عربی برخوردار است قرار گرفته است.

در این بیانیه آمده: ضمن حمایت از این تلاش‌ها بر ضرورت توقف کشتار تأکید می‌کنیم و از جامعه جهانی می‌خواهیم که به مسئولیت خود عمل کند و نقض فاجعه‌بار قوانین بین‌المللی و انسانی را متوقف سازد.

وزارت خارجه عراق از فلسطینیان خواسته که با ابتکار عمل‌های مطرح‌شده‌ در چارچوب صیانت از حقوق و آمال مشروعشان، تعامل سازنده داشته باشند.

در این بیانیه تأکید شده که در نظر گرفتن ابتکار عمل‌هایی که به توقف اقدامات خصمانه رژیم اشغالگر می‌انجامد و عقب‌نشینی کامل این نیروها از غزه را تضمین می‌کند و روند بازسازی نوار غزه و بازگشت زندگی طبیعی به آن را دربر دارد امری فایده‌بخش خواهد بود.

عراق تأکید کرده که لازم است این گام‌ها در راستای دستیابی ملت فلسطین به حقوق کامل خود و آگاهی جهان به حجم جنایاتی باشد که در حق این ملت صبور روا داشته شد بدون آنکه گناهی مرتکب شده باشند.

در این بیانیه آمده که عراق با جدیت در کنار برادران و شرکای خود برای رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه و توقف ظلم مطلق در حق ملت فلسطین و کمک به تضمین حقوق و آینده آنان تلاش می‌کند.

جو بایدن روز جمعه در یک سخنرانی اعلام کرد که اسرائیل یک «نقشه راه» جدید برای صلح پایدار در غزه ارائه کرده است و خواستار آن شد که حماس این توافق را بپذیرد زیرا «زمان پایان این جنگ فرا رسیده است.»

وی افزود که نقشه راه که روز پنجشنبه از طریق قطر به حماس ارائه شد، فرصتی است که نباید از دست داد.

بایدن گفت که مرحله اول که شش هفته به طول می‌انجامد شامل آتش‌بس کامل و خروج نیروهای اسرائیلی از تمام مناطق پرجمعیت غزه، آزادی تعدادی از گروگان‌ها از جمله زنان، سالمندان و زخمی‌ها و در عوض آزادی «صدها زندانی فلسطینی» است.

در طول این شش هفته، طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی برای آتش بس دائمی مذاکره خواهند کرد، اما اگر مذاکرات ادامه یابد، آتش‌بس برقرار خواهد ماند.

حماس در اولین اظهار نظر خود اعلام کرد که پیشنهاد آتش بس دائمی و خروج اشغالگر از غزه را مثبت می‌داند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا