اقتصادیسیاسی

تصویب بودجه عراق و استقبال مقامات

همزمان با انتشار بودجه رسمی سال 2024 عراق و تصویب آن، نخست وزیر و سرپرست مجلس نمایندگان عراق و برخی دیگر از شخصیت‌های عراقی تصویب برنامه بودجه را تبریک گفتند.

میدل ایست نیوز: همزمان با انتشار بودجه رسمی سال 2024 عراق و تصویب آن، محمد شیاع السودانی نخست وزیر و محسن المندلاوی سرپرست مجلس نمایندگان عراق و برخی دیگر از شخصیت های عراقی تصویب برنامه بودجه سال 2024 را تبریک گفتند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، در جدول بودجه عراق تصریح شده است که سیاست تأمین مالی کسری بودجه تا حد زیادی کمتر از 53 درصد از منابع محلی (بانک مرکزی و بانک‌های دولتی) برآورد شده که به عنوان یک شاخص منفی تلقی می‌شود و خطرات مرتبط با دشواری توسعه بخش بانکی دولتی و عدم دستیابی به ثبات در نظام مالی و نیز تأثیر منفی بر اقتصاد ملی را در پی خواهد داشت.

در این جدول همچنین نسبت کسری برنامه ریزی شده به کل درآمدهای نفتی و غیرنفتی برآورد شده به ترتیب 53 درصد و 229 درصد تخمین زده شده است.

همچنین بر اساس نامه وزارت دارایی، قیمت تخمینی فروش نفت خام صادراتی مندرج در قانون بودجه عمومی فدرال برای سال‌های مالی (2023-2024-2025) از 70 دلار به 80 دلار تغییر یافته است که این مساله اضافه شدن 17 تریلیون دینار را برای پوشش کسری بودجه در برنامه سال 2024 به همراه خواهد داشت.

در همین ارتباط، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد با سپاس و غرور و افتخار، اقدام مسئولانه مجلس محترم نمایندگان را در تصویب برنامه‌های بودجه سال 2024 مربوط به قانون شماره 13 سال 2023 و قانون بودجه عمومی فدرال جمهوری عراق برای سال‌های 2023، 2024، 2025 را تبریک عرض می کنم.

وی با تمجید و قدردانی از زحمات ریاست مجلس نمایندگان، نیروهای سیاسی، کمیسیون های پارلمانی و کمیته مالی تاکید کرد تداوم اجرای برنامه های دولت که با پشتوانه رای مجلس نمایندگان و حمایت نیروهای سیاسی در راستای تکمیل اهداف و اجرای اولویت‌ها بیش از هر چیز نشان‌دهنده آرمان‌ها و خواسته‌های مردم عراق و تلاش دولت برای برآورده کردن آنهاست.

از سوی دیگر محسن المندلاوی سرپرست مجلس نمایندگان عراق نیز ضمن تبریک این اقدام نمایندگان تاکید کرد ریاست پارلمان به همراه كميسيون مالی مجلس تلاش زيادی كرد تا این بودجه در اسرع وقت تصویب شود چرا که این موضوع با ​زندگی شهروندان و طرح‌های راهبردی، سرمايه گذاری و خدماتی ارتباط مستقیم دارد.

وی خاطر نشان کرد که مجلس نمایندگان به نقش نظارتی خود برای پیگیری پرداخت مبالغ مالی بر اساس برنامه زمانی مشخص شده ادامه خواهد داد و اجازه تلف شدن یا هدر رفتن پول مردم را نخواهد داد.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا