اقتصادیخبر اول

رکورد بی سابقه در ذخایر ارزی مصر

بانک مرکزی مصر اعلام کرد که ذخایر خالص خارجی این کشور در ماه مه به بیش از 46 میلیارد دلار رسیده است.

میدل ایست نیوز: ذخایر ارزی خارجی مصر در بانک مرکزی این کشور پس از دریافت‌های مالی به صورت دلار، در ماه مه به رکورد تاریخی بی سابقه ای دست یافت و به بیش از 46 میلیارد دلار رسید.

به گزارش «الجزیره»، بانک مرکزی مصر سه شنبه (4 ژوئن) اعلام کرد که ذخایر خالص خارجی مصر در ماه مه به 46.126 میلیارد دلار رسید در حالی که در ماه آوریل 41.057 میلیارد دلار بوده است.

بر اساس داده‌های پیشین بانک مرکزی مصر، ذخایر ارز خارجی مصر به این سطح نرسیده بود و دلیل آن دریافت ارز بابت پروژه راس الحکمه بوده است.

در ۱۵ مه هیئت دولت مصر از دریافت ۱۴ میلیارد دلار به عنوان دومین پرداختی از پروژه راس الحکمه با همکاری سرمایه‌گذاران اماراتی خبر داده بود.

تغییر سریع در ثروت این کشور با قرارداد توسعه گردشگری 35 میلیارد دلاری با امارات آغاز شد که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ مصر محسوب می‌شود. این قرارداد منجر به تزریق دلار به مصر شد که راه را برای افزایش بی سابقه نرخ بهره و گسترش وام صندوق بین المللی پول هموار کرد.

توافق با امارات متحده عربی برای تبدیل منطقه «رأس الحکمه»، نواری که در امتداد سواحل مدیترانه امتداد دارد، به یک بهشت ​​گردشگری، بلافاصله اعتماد را افزایش و کشور را از پرتگاه نجات داد. مقامات این امر را با افزایش 6 درصدی نرخ بهره پیگیری کردند که به فرار سرمایه معکوس کمک کرد و به سرمایه‌گذارانی که سپرده می‌گذارند این فرصت را داد تا به بازده سالانه بیش از 20 درصد برسند.

در اقدامی که همه انتظارش را می‌کشیدند، بانک مرکزی مصر اعلام کرد که اجازه می‌دهد ارز شناور شود و در نتیجه در یک روز ارزش جنیه در برابر دلار حدود 40 درصد کاهش یافت.

صندوق بین‌المللی پول که ماه‌هاست خواستار یک سیستم ارزی منعطف شده است با دوبرابر کردن حجم برنامه وامی مصوب به نزدیک به 8 میلیارد دلار به دولت مصر پاداش داد. این خود کاتالیزوری برای حمایت مالی 14 میلیارد دلاری اتحادیه اروپا و بانک جهانی از مصر شد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا