اقتصادی

امضای توافقنامه‌های اقتصادی عراق و آلمان در مراسم افتتاح کارگاه تخصصی حمایت از بخش ساخت و ساز

همزمان با تصویب بسته اقتصادی در هیئت دولت عراق و افتتاح کارگاه تخصصی حمایت از بخش صنعت ساخت و ساز توسط نخست وزیر و امضای توافقنامه‌های مهم با شرکت‌های خارجی، اتحادیه صنایع عراق روز چهارم ژوئن را روز ملی صنعت نامگذاری کرد.

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق به هنگام افتتاح کارگاه تخصصی حمایت از بخش صنعت ساخت و ساز از امضای توافقنامه‌ای با شرکت اعتبار صادرات آلمان برای اجرای پروژه هایی در چارچوب طرحها و ابتکارات تضمین شده دولت عراق خبر داد.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، محمد شیاع السودانی در حالی فعالیت های دومین کارگاه تخصصی حمایت از بخش خصوصی ساخت و ساز صنعتی در عراق را افتتاح کرد که طی آن یک قرارداد همکاری بین بانک تجارت عراق و شرکت اعتبار صادرات آلمان به منظور تامین مالی پروژه های توسعه بخش خصوصی، به امضا رسید.

این منبع با اشاره به اینکه اقدامات صورت گرفته در چارچوب ابتکارهای تضمین شده حاکمیتی قرار دارد، از صدور مجوز تامین مالی پروژه احداث کارخانه شیشه در استان نجف به مبلغ 110 میلیون یورو بین بانک تجارت عراق و دو بانک آلمانی کورمارس و آکا بانک خبر داد.

در همین حال نخست وزیر عراق از نمایشگاه محصولات بخش صنعتی خصوصی نظیر مصالح ساختمانی بازدید و از تلاش های صورت گرفته برای برپایی آن تمجید کرد و گفت: هدف اصلی از راه اندازی این کارگاه تاکید بر ضرورت و نیاز کشور به صنایع ساختمانی و حمایت دولت از بخش صنعت و رفع مشکلات و موانع پیش روی این بخش حیاتی به عنوان موتور محرکه اساسی برای اقتصاد و کمک به حل مشکل بیکاری از طریق فراهم آوردن فرصت های شغلی است.

السودانی با تاکید بر حمایت از بخش صنعت و صنعتگران عراقی تصریح کرد تمامی تصمیمات اتخاذ شده توسط شورای وزیران در مسیر اجرایی قرار گرفته است و 8 طرح با توجه به ارائه تضمین های دولتی برای حمایت از بخش خصوصی در دست اقدام قرار دارد.

نخست وزیر عراق با اشاره به بسته تصویب شده توسط هیات وزیران در روز گذشته شامل اقدامات مربوط به حمایت از بخش صنعت از جمله در اختیار قرار دادن زمین مورد نیاز برای احداث پروژه ها و تامین سوخت لازم برای بهره برداری از کارخانه ها تصریح کرد: دولت عراق اقداماتی را برای بهبود فضای کسب و کار، گسترش پرداخت و وصول الکترونیکی، بهبود رویه‌های حسابداری مالیاتی و انجام خودکار رویه های گمرکی انجام داده است.

محمد شیاع السودانی بر اعطای اختیارات بیشتر به ادارات ذی صلاح در وزارت صنعت به منظور غلبه بر بروکراسی و تهیه گزارش های دوره ای از روند پیشرفت و وجود موانع احتمالی تاکید کرد.

نخست وزیر عراق در سخنان خود بر حمایت مالی و تضمین های حاکمیتی از فعالیت موسسات مالی آلمان، ایتالیا و ژاپن به مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار و دستیابی به تفاهماتی با طرف فرانسوی به مبلغ یک میلیارد یورو برای ساخت پروژه های صنعتی در بخش خصوصی خبر داد و تاکید کرد مراحل شبکه سازی و پیاده سازی سیستم اسیکودا گام مهمی در اتوماسیون گمرک و تسهیل ورود کالا به کشور عراق خواهد بود.

نخست وزیر عراق با اشاره به پیشرفت های به دست آمده در رویه های حسابداری مالیاتی و تغییر و تحولات الکترونیک در ثبت شرکت ها و تامین مالی و تسهیل در استقراض از بانک ها تاکید کرد ما در حال بررسی اصلاحات بانک صنعتی هستیم تا ابزاری موثر در اجرای طرح ها و برنامه های توسعه صنعتی داشته باشیم.

نخست وزیر عراق با اشاره به ادامه تلاش های دولت در بخش مسکن و ساخت و ساز و نیاز به مواد و مصالح ساختمانی در کشور تاکید کرد کارخانجات موجود برای انواع مصالح ساختمانی در کشور تنها پاسخگوی یک چهارم نیازها است.

در همین حال اتحادیه صنایع عراق به پاس قدردانی از موضعگیری های نخست وزیر در حمایت از صنعتگران که در تصویب طرح‌های روز گذشته شورای وزیران نمود پیدا کرد، تصمیم گرفت چهارم ژوئن را روز ملی صنعت نامگذاری کند.

منبع
بیانیه دفتر نخست وزیری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا