اقتصادی

شرکت «سی پی سی»تایوان شریک جدید «قطر انرژی» در حوزه شمال شرق

شرکت قطر انرژی با یکی از شرکت‌های تایوانی قراردادی 27 ساله برای تحویل سالانه 4 میلیون تن گاز مایع امضا کرد.

میدل ایست نیوز: شرکت قطر انرژی، با شرکت«سی پی سی» تایوان، دو قرارداد امضا کرد که یکی مربوط به تامین طولانی مدت گاز طبیعی مایع برای این شرکت و دیگری مربوط به مشارکت در پروژه توسعه میدان شمال شرق خواهد بود.

به گزارش الجزیره، بر اساس بیانیه قطر انرژی، دو طرف قراردادی در خصوص خرید و فروش گاز طبیعی مایع امضا کردند که بر اساس آن، سالانه 4 میلیون تن گاز طبیعی مایع از پروژه توسعه میدان شمال شرقی، ظرف یک دوره 27 ساله به شرکت سی پی سی تایوان تحویل خواهد شد.

دو طرف همچنین قراردادی در خصوص خرید و فروش سهام امضا کردند که براساس آن،«قطر انرژی» 5 درصد از سهم خود معادل یک خط تولید را از پروژه توسعه میدان شمال شرقی با ظرفیت سالانه 8 میلیون تن، به شرکت سی پی سی واگذار خواهد کرد.

بر اساس این بیانیه، چنین اتفاقی می تواند سی پی سی تایوان را به یک شریک جدید در پروژه های قطر انرژی تبدیل کند بدون اینکه بر سهام سایر شرکا در آن تأثیر بگذارد.

در همین زمینه، سعد بن شریده الکعبی، وزیر مشاور در امور انرژی قطر و مدیر عامل شرکت قطر انرژی تصریح کرد، ما مشتاقانه منتظر تقویت روابط خود با سی پی سی هستیم که بیش از 3 دهه ادامه دارد ضمن آنکه تلاش داریم تعهد قاطع به مشتریان و شرکای خود در سراسر جهان را نیز تثبیت کنیم.

از سوی دیگر، «شون چن لی»، رئیس هیئت مدیره سی پی سی تایوان نیز در این باره گفت: شرکت قطر انرژی، یک شرکت پیشقراول و پیشرو جهان در زمینه گاز طبیعی مایع است و نقش مهمی در تامین نیازهای گاز محلی در تایوان ظرف دهه های گذشته ایفا کرده است و بدون تردید سهم سی پی سی در پروژه توسعه میدان شمال شرقی و قرارداد جدید خرید و فروش گاز طبیعی مایع باعث تقویت روابط همکاری بین دو شرکت خواهد شد.

گفتنی است پروژه توسعه میدان شمال شرقی قطر بخشی از طرح جامع افزایش تولید گاز طبیعی مایع از میدان شمالی است که پروژه های میدان شمال و جنوب غرب را نیز شامل می شود و ظرفیت تولید گاز مایع قطر را از 77 میلیون تن در سال در حال حاضر به 142 میلیون تن در سال در سال 2030 افزایش خواهد داد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا