سیاسی

 مبادلات تجاری یک میلیارد دلاری ایران و اقلیم کردستان از مرز تمرچین

استاندار آذربایجان غربی ایران رشد مبادلات تجاری از تمرچین و رسیدن آن به سقف یک میلیارد دلار را نتیجه تفاهمنامه اقتصادی ایران و اقلیم کردستان دانست.

میدل ایست نیوز: استاندار آذربایجان غربی ایران تصریح کرد سال گذشته میزان مبادلات مرزی با اقلیم کردستان عراق از پایانه مرزی تمرچین به سقف ۱ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد که نتیجه عملی شدن بندهای تفاهم نامه نخستین نشست اقتصادی دو طرف است که سال قبل به میزبانی ارومیه برگزار شد.

به گزارش کردپرس، محمدصادق معتمدیان در نشست استانداران استان های مرزی ایران با استانداران اقلیم کردستان عراق در شهر اربیل، افزود: امریکا و رژیم صهیونیستی به همراه گروه های تروریستی منطقه، مخالف دوستی دو ملت هستند چرا که این همدلی منافع آنها را به مخاطره می اندازد.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر عزم جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط همه جانبه با اقلیم کردستان عراق، گفت: روابط مردم ایران به خصوص مردم آذربایجان غربی با مردم اقلیم کردستان عراق، ریشه های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی دارد و ناگسستنی است.

او در دومین نشست اقتصادی استانداران استان های مرزی ایران با اقلیم کردستان عراق، نقش این نشست را در توسعه روابط اقتصادی، بازرگانی و تجاری مهم ارزیابی و خاطر نشان کرد: ما به دنبال توسعه ترانزیت و صادرات هستیم و برای تحقق این هدف، زیرساخت های مرزی باید تکمیل شده و فعالیت پایانه های مرزی همانند چند ماه گذشته شبانه روزی شود.

استاندار آذربایجان غربی با اعلام اینکه سال گذشته میزان مبادلات مرزی با اقلیم کردستان عراق از پایانه مرزی تمرچین به سقف ۱ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد، افزود: این رشد مبادلات تجاری، نتیجه عملی شدن بندهای تفاهم نامه نخستین نشست اقتصادی دو طرف است که سال قبل به میزبانی ارومیه برگزار شد.

در همین ارتباط  امید خوشناو استاندار اربیل با تاکید بر اجرای تفاهم نامه های قبلی دو طرف خاطر نشان کرد: ما خواهان گسترش روابط همه جانبه با ایران هستیم چرا که به اهمیت این همکاری در بهبود اوضاع زندگی مردم واقف هستیم ضمن آنکه مسئولان عالی رتبه ایران و عراق، همواره بر توسعه روابط تاکید دارند.

وی از آماده بودن زیرساخت ها برای تردد زائران ایرانی اربعین حسینی از مسیرهای تمرچین و باشماق خبر داد و اضافه کرد: امسال با بهره گیری از تجارب دو سال گذشته، تلاش می کنیم مشکلات سال های قبل را به حداقل رسانده و میزبان خوبی برای زائران اربعین حسینی باشیم.

 

منبع
کردپرس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا