خبر اولسیاسی

امریکا از طریق میانجی‌ها فشار بر حماس را تشدید کرده است

پس از اعمال فشارهای امریکا علیه قطر، تهدیدهای این کشور ضد جنبش حماس به منظور پذیرش توافق آتش بس افزایش یافته است تا مقامات این جنبش بر سر دو راهی پذیرش آتش بس یا اخراج از دوحه قرار گیرند.

میدل ایست نیوز: پس از اعمال فشارهای امریکا علیه قطر، تهدیدهای این کشور ضد جنبش حماس به منظور پذیرش توافق آتش بس افزایش یافته است تا مقامات این جنبش بر سر دو راهی پذیرش آتش بس یا اخراج از دوحه قرار گیرند.

به گزارش الحره، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا هفته گذشته را صرف فشار بر متحدان خود در خاورمیانه کرد تا حماس را تهدید کنند پیشنهاد آتش‌بس را بپذیرد و گروگان‌ها را آزاد کند.

در همین حال شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد ماه‌ها پس از ابلاغ به حماس مبنی بر خطر اخراج سران این جنبش از قطر در صورت عدم موافقت با توافق آزادسازی گروگان‌ها، به نظر می رسد اکنون دوحه در آستانه عملی کردن این تهدید است.

بر اساس این گزارش، مقامات امریکایی قبلاً به شکل علنی از جنبش حماس خواسته بودند تا پیشنهادهای آتش‌بس قبلی را بپذیرد، اما اکنون یک پویش فشار فراگیر علیه این جنبش به راه افتاده است که بر اساس آن دولت بایدن از کشورهای خاصی درخواست کرده است، فشار به حماس را بیشتر کنند.

از سوی دیگر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا از روز جمعه، نزدیک به ده ها تماس با بازیگران کلیدی در منطقه برقرار کرده است در حالیکه بسیاری دیگر از مقامات ارشد وزارت امور خارجه امریکا نیز از نزدیک در این تلاش ها مشارکت داشته اند.

در همین ارتباط، برت مک گورک، هماهنگ‌کننده خاورمیانه در کاخ سفید، این هفته به مصر سفر کرد و ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا نیز به امید افزایش سرعت مذاکرات به قطر رفت، اما مقامات امریکایی تا کنون به دلیل حساسیت کار دیپلماتیک، در مورد این سفرها سکوت کرده‌اند.

گفتنی است حماس در حالی که ابتدا از پیشنهاد بایدن استقبال کرد، اما با مشاهده متن پیشنهاد ارائه شده توسط میانجی ها، اعلام کرد این پیشنهاد فاقد مبانی مثبتی است که در اظهارات بایدن وجود دارد و آتش بس دائمی را تضمین نمی کند، بلکه ناظر بر آتش بس موقت است و به نیروهای اسرائیلی اجازه می دهد در خاک غزه بمانند.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا