اجتماعیاقتصادی

نگرانی مقامات عراقی نسبت به پیامدهای خشکسالی در این کشور

تغییرات آب و هوایی باعث افزایش خشکسالی در عراق و افزایش خطرات زیست محیطی در این کشور شده است و کارشناسان درباره پیامدهای اجتماعی و امنیتی و تغییرات عمده و خطرناک جمعیتی در عراق هشدار می‌دهند.

میدل ایست نیوز: افزایش تغییرات آب و هوایی در عراق و به تبع آن ایجاد بحران های اجتماعی با ابعاد مختلف از جمله کوچ و جابه‌جایی از مناطق دچار خشکسالی نظیر تالاب های جنوب کشور و روستاهای نزدیک رودخانه ها در استان دیالی در شرق کشور و افزون بر اینها، تلف شدن حیوانات و دام‌ها موجب اهتمام و توجه بیشتر به پرونده اقلیمی این کشور شده چرا که عراق تاکنون شاهد این میزان بالای دما و تغییرات آب و هوایی نبوده است.

به گزارش العربی الجدید، نزار آمیدی وزیر محیط زیست عراق همزمان با روز جهانی محیط زیست خطاب به جامعه جهانی اعلام کرد: عراق در حال گذر از یک بحران واقعی خشکسالی به ویژه در فصل تابستان است و برای مقابله با این مشکل تلاش هایی در حال انجام است و مایلیم در کنفرانس بین المللی بعدی در خصوص بیابان زدایی شرکت کنیم.

وی تصریح کرد: عراق برای حفظ محیط زیست همیشه همراه بوده است و از این منظر ما از جامعه بین المللی می خواهیم با همکاری متقابل به ابتکارات بپیوندد.

وزیر محیط زیست عراق افزود: اگرچه اقلیم کردستان، در شمال کشور، کمتر تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی در عراق قرار گرفته است اما شخصیت های سیاسی کرد عراقی نظیر قباد طالبانی، معاون نخست وزیر دولت اقلیم از طرح و ابتکاری برای گردهم آوردن همه نیروها و افزایش فعالیت‌های سیاسی برای مقابله با خطرات زیست‌محیطی در همه مناطق عراق و کردستان خبر دادند تا در باره مکان‌هایی که در عراق از آلودگی رنج می‌برند، بحث و گفت‌وگو کنند و سازوکارهایی را برای حل مشکلات در نظر گیرند.

در همین ارتباط سلمان محمد، یکی از فعالان محیط زیست در عراق تصریح کرد: وخامت اوضاع زیست محیطی و اقلیمی به تدریج منجر به بحران های اجتماعی و امنیتی و تغییرات عمده و خطرناک جمعیتی در عراق می شود، بنابراین آگاهی بخشی نسبت به این معضل افزایش یافته است اما اقدامات عملی بسیار ضعیف هستند.

وی تاکید کرد: خطرات زیست‌محیطی کمتر از تروریسم نیست، به ویژه که باعث مهاجرت هزاران خانواده از مناطق اصلی خود به مناطق دیگر شده و این موضوع بحران های اقتصادی و روانی و کاهش مواد غذایی را در پی داشته است.

گفتنی است عراق با کاهش قابل توجه سطح آب رودخانه‌های دجله و فرات مواجه است که مقامات این کشور یکی از علل آن را سیاست سدسازی همسایگان می دانند در حالیکه بنا به گزارش سازمان ملل متحد، عراق در میان پنج کشور آسیب پذیر در برابر تأثیرات تغییر اقلیم در جهان قرار دارد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا