سیاسی

وزیر آموزش عالی عراق: از ایجاد شعب دانشگاه‌های ایرانی در عراق استقبال می‌کنیم

وزیر آموزش عالی عراق عنوان کرد که ما از ایجاد شعب دانشگاه‌های ایرانی در عراق استقبال می‌کنیم و مایلیم دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های عراقی به تحصیل بپردازند.

میدل ایست نیوز: نعیم العبودی وزیر آموزش عالی عراق در دیدار حجت الاسلام مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران گفت: حادثه فقدان آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران حادثه بزرگی برای ملت ایران بود اما معتقدیم این حادثه جبران خواهد شد.

به گزارش ایرنا، العبودی افزود: همکاری خوبی در رفع مشکلات حوزه علمی دانشگاهی با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در بغداد وجود دارد. ما آماده برگزاری هفته علم عراق و ایران بودیم که متاسفانه این حادثه دردناک پیش آمد و برگزاری هفته را به تاخیر انداختیم.

وی گفت: ما از ایجاد شعب دانشگاه‌های ایرانی در عراق استقبال می کنیم و نمونه همکاری ما راه اندازی دانشگاه سبطین با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تهران است. همچنین مایلیم تا دانشجویان ایرانی در طرح موسوم به  «در عراق» درس بخوانند و در دانشگاه‌های عراقی به تحصیل بپردازند.

وزیر آموزش عالی عراق گفت: ما مایل هستیم تا در خصوص رشته‌هایی مثل هوش مصنوعی، نانو، علوم جدید و… با جمهوری اسلامی ایران همکاری و از موضوع خواهر خواندگی دانشگاه‌های دو کشور حمایت می‌کنیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران نیز در این دیدار با تشکر از همدردی دولت و ملت عراق در خصوص شهادت آیت الله رئیسی و همراهانش عنوان کرد: درست است که فقدان این شهیدان خسارتی بزرگ برای جمهوری اسلامی است اما تجربه نشان داده  هرگاه مشکلی برای ملت ایران به وجود می‌آید در ورای آن امکان گذر از مشکل و توفیقات بیشتر هم فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: لازم است همکاری‌ها در حوزه علمی دانشگاهی روز به روز فزون‌تر شود. یکی از مسائل موجود توجه به موضوع هنر و تسهیل حضور دانشجویان عراقی برای تحصیل در رشته‌های هنر در دانشکده‌های هنرهای زیبا در ایران است. دانشگاه‌های خوبی هم اکنون در فهرست انتظار تایید وزارت آموزش عالی عراق وجود دارند که لازم است با حمایت‌های جنابعالی موضوع تایید آنها تسهیل شود.

ایمانی پور افزود: مشکلات معدودی که در خصوص روابط دانشگاهی دو کشور در مورد تعدادی از دانشگاها وجود داشت با پیگیری‌های لازم در حال برطرف شدن است.

وی حمایت از مراکز دانش بنیان را یکی از راه های توسعه علم و فناوری در عراق دانست و پیشنهاد کرد همکاری وزارت آموزش عالی عراق با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران تقویت شود.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا