خبر اولسیاسی

وال استریت ژورنال
توافق امنیتی امریکا و عربستان در حال نهایی شدن است

دولت بایدن به تکمیل معاهده امنیتی با عربستان سعودی نزدیک است که بر اساس آن واشنگتن متعهد به دفاع از ریاض در ازای اقداماتی برای بهبود روابط دیپلماتیک بین عربستان و رژیم صهیونیستی خواهد بود.

میدل ایست نیوز: نشریه «وال استریت ژورنال» روز یکشنبه به نقل از مقامات امریکایی و عربستانی گزارش داد که دولت جو بایدن رئیس جمهور امریکا در حال نهایی کردن معاهده‌ای با عربستان سعودی است که بر اساس آن واشنگتن متعهد به کمک به دفاع از عربستان خواهد بود. این بخشی از یک توافق بزرگ‌تر با هدف پیشبرد روابط دیپلماتیک بین ریاض و اسرائیل است.

این توافق بالقوه که هفته‌هاست به طور گسترده بین امریکا و دیگر مقامات مورد بحث قرار گرفته است، بخشی از یک بسته گسترده‌تر است که شامل یک توافق هسته‌ای غیرنظامی بین واشنگتن و ریاض، گام‌هایی به سوی تشکیل کشور فلسطین و پایان دادن به جنگ در غزه است، جایی که تلاش‌های چند ماهه برای برقراری آتش‌بس شکست خورده است.

تصویب این معاهده که به گفته «وال استریت ژورنال» توافق‌نامه اتحاد راهبردی نامیده می‌شود، نیاز به رای اکثریت دو سوم در سنای ایالات متحده دارد، چیزی که دستیابی به آن دشوار خواهد بود مگر اینکه توافق برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان فراهم شود.

این روزنامه به نقل از مقامات امریکایی و عربستانی نوشت که پیش‌نویس معاهده به طور گسترده در راستای خطوط توافق‌نامه امنیتی مشترک بین ایالات متحده و ژاپن تهیه شده است.

پیش‌نویس معاهده به واشنگتن این امکان را می‌دهد که از قلمرو عربستان سعودی و حریم هوایی این کشور برای حفاظت از منافع و شرکای امریکا در منطقه در ازای تعهد امریکا برای کمک به دفاع از عربستان سعودی در صورت هرگونه حمله استفاده کند.

این روزنامه به نقل از این مقامات گفت که هدف این معاهده همچنین تقویت روابط بین ریاض و واشنگتن، با جلوگیری از ایجاد پایگاهی برای چین در عربستان یا ادامه همکاری امنیتی پکن با ریاض است.

کاخ سفید، وزارت امور خارجه امریکا و سفارت عربستان در واشنگتن به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ نداده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا