اقتصادیخبر اول

وزیر نفت عراق:
ذخایر گازی کشور 140 هزار میلیارد فوت مکعب برآورد می‌شود

وزیر نفت عراق اعلام کرد که نسبت بهره‌برداری از منابع گازی کشور با افزایش 63 درصدی به یک میلیارد و 900 میلیون فوت مکعب رسیده است.

میدل ایست نیوز: حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق، اعلام کرد که نسبت بهره‌برداری از منابع گازی کشور با افزایش 63 درصدی به یک میلیارد و 900 میلیون فوت مکعب رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، عبدالغنی در مصاحبه تلویزیونی گفت که عراق روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز را آتش می‌زند و افزود که آتش زدن گاز در مشعل‌های نفتی در کشور میان سال‌های 2028 تا 2030 کاملا متوقف خواهد شد.

وی افزود که عراق در آینده نیازی به واردات گاز نخواهد داشت و خبر داد که میدان گازی عکاز روزانه 60 میلیون فوت مکعب گاز تولید می‌کند.

وزیر نفت عراق حجم ذخایر گازی این کشور را 140 هزار میلیارد فوت مکعب برآورد کرد و گفت که گاز از تمیزترین انواع سوخت و انرژی است.

وی همچنین خبر داد که ظرفیت پالایشی عراق در مدت فعالیت دولت کنونی 360 هزار بشکه در روز افزایش یافته است و افزود که روزانه 28 میلیون لیتر بنزین در عراق مصرف می‌شود که 21 میلیون لیتر آن در داخل تولید می‌شود و عراق در سال آینده در تأمین بنزین خودکفا خواهد شد.

عبدالغنی افزود که دولت 50 هزینه بنزین را یارانه می‌دهد و قیمت بنزین در عراق بسیار کم‌تر بسیاری کشورهای دیگر است.

وی همچنین بر خودکفایی در تولید نفت سفید و گازوئیل برای اولین بار در تاریخ عراق خبر داد.

وزیر نفت عراق تولید نفت این کشور را نیز 4 میلیون بشکه در روز اعلام کرد و افزود که عراق در حال حاضر روزانه 3.4 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و امیدوار است که بتواند مقصدهای صادرات نفت خود را متنوع‌تر کند.

وی گفت که مذاکرات با ترکیه برای ازسرگیری صادرات نفت جریان دارد و مذاکرات بغداد و اربیل دراین‌باره پیشرفت داشته است.

وزیر نفت عراق همچنین از برنامه‌ریزی برای ساخت پالایشگاه‌های جدید در ناصریه و سماوه و چند استان دیگر خبر داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا